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Os conflitos na escola de hoje

Author(s): Amaral, Teresa da Conceição Abrunhosa cv logo 1

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10284/3349

Origin: Repositório Institucional - Universidade Fernando Pessoa

Subject(s): Educação; Escola; Conflito; Indisciplina; Violência; Agressividade; Bullying; Liderança; Aluno; Adolescente; Mediação; Education; School; Conflict; Indiscipline; Violence; Aggressiveness; Bullying; Leadership; Student; Teenager; Mediation


Description
Dissertação apresentada à Universidade Fernando Pessoa como parte dos requisitos para a obtenção do grau de Mestre em Docência e Gestão da Educação, especialização em Administração Escolar e Educacional A gestão de conflitos é tarefa que cada vez mais se tem de atualizar, de forma a responder adequadamente à tipologia de conflitos que surgem na sociedade de hoje. Se isso é válido para a generalidade das organizações, assume um papel preponderante nas instituições escolares, pela função formativa que estas desempenham na vida das crianças e jovens. Verificar a evolução da metodologia de gestão dos conflitos nas escolas e a possibilidade de escolha de um dos processos foi o objetivo do presente trabalho. No entanto, o objetivo principal recaiu na apresentação de uma estratégia alternativa para gerir esses conflitos – a mediação. Para que tal se efetivasse, era necessário saber que tipos de liderança e que tipos são recetivos, ou melhor, envidam esforços e desencadeiam dinâmicas, que sejam propícias à implementação de outros processos de gestão de conflitos. Importava também ter noção das características dos conflitos que se registam hoje entre os alunos, bem como se tornou útil proceder à distinção entre comportamentos usualmente inseridos no foro da indisciplina e os de carácter mais violento aparentemente cada vez mais recorrentes. Essa especificação conceptual permitiu-nos optar de um modo mais preciso pela solução a - mediação. Que deixem de existir conflitos é impossível, visto o conflito ser algo próprio do ser humano e que faz parte integrante do seu crescimento moral e emocional. Mas é necessário aprender a lidar com os conflitos de forma mais ou menos natural. Essa tarefa, revelou-se como consequência prática da implementação da estratégia da mediação, que pretende, acima de tudo, um efeito preventivo no surgimento dos conflitos mais agressivos. A permanência e estabilidade do corpo docente constituem fatores determinantes de toda a dinâmica organizacional de uma escola. A satisfação do corpo docente perpassa para os alunos, exercendo efeitos positivos na aprendizagem, contagiando-os de tal forma que o ambiente vivido é muito agradável, até pela consequente desdramatização da conflitualidade que se possa verificar, encarando-a de forma natural. Conflict management is a task that urges to be brought up to date, as a way of responding appropriately to each sort of conflicts that are rising among today’s society. If that is valid to most of the organizations it is also essential at the educational institutions, because of the formative role they play in children and teenagers lives. Verifying the evolution of the conflict management methodology in schools and the possibilities of process choosing was one of the goals of the present work. Nevertheless, the main purpose was the presentation of an alternative strategy to manage those conflicts – mediation. In order to make it possible, it was necessary to know the kind of leadership and the kind of organizational culture that allow, or make efforts and activate dynamics that provide the development of other conflict management procedures. It was also important to be aware of the conflict features that happen among students nowadays. Proceeding to the distinction of behaviours, usually taken as indiscipline and those (that seems to be growing today) which are more violent, became very useful. That conceptual specification led us to manage scientific perspectives in a more precise strategy-mediation. Abolish conflicts is impossible since conflicts are something proper of human being – they are part of his moral and emotional growth. But it is necessary to learn how to deal with conflicts in a natural way. That task turned out as a practical consequence of the implementation of mediation strategy, that focus, above all else, on having a preventive effect in the emerging of the most aggressive conflicts. The permanence and stability of teaching staff constitute the decisive elements of all organizational dynamics the well-being of teaching staff is extended to the pupils, applying positive effects in their learning in such a way that the school environment is very pleasant; even for the dedramatization of the scarce conflictuality we observe there, facing it in a natural mode. The development of this project, allowed us, to conclude that the school make the choice of mediation as conflict management, will give students greater responsibility therefore, its action in this process give enough visibility to the role of the student in the school environment harmony. The exploration carried out literature, which took into account rules, concerning the activity of documentary research, as well as our experience as a teacher and legislation that supports this theme allowed us to draft a Mediation, as well as create some supporting documents, namely: Report of Conflict, Commitment Agreement, the Performance Evaluation Report of the Mediator by the parties, Report Assessing the performance of mediators by Professor Supervisor, Questionnaire to Carers and Questionnaire for teachers. This is a project that can be applied to any school / group, according to the specificities.
Document Type Master Thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Alves, Carlos
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