Document details

Relatório no âmbito da unidade curricular prática de ensino supervisionada

Author(s): Pica, Carla Elisa Bergano Gomes

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10174/11356

Origin: Repositório Científico da Universidade de Évora

Subject(s): Aluno; Professor; Processo de ensino-aprendizagem; Prática de ensino; Desenvolvimento profissional; Student; Teacher; Teaching-learning process; Practice of teaching; Professional development


Description

O presente relatório foi elaborado no âmbito da Unidade Curricular Prática de Ensino Supervisionada (PES), integrada na estrutura curricular do Mestrado em Ensino do Português no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário e do Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário, da Universidade de Évora, realizada na Escola Secundária André de Gouveia (ESAG), no ano letivo de 2012/2013. O trabalho agora apresentado compreende a descrição da minha experiência de prática de ensino supervisionada, acompanhada da reflexão crítica sobre a documentação que enquadra e regula a prática docente, os objetivos, metodologias, recursos e estratégias que balizaram a sua concretização e os resultados obtidos. Em termos estruturais, o documento divide-se em sete partes. A primeira centra-se numa abordagem preliminar sobre a dimensão social da educação; a segunda incide sobre o enquadramento legal da PES; a terceira engloba a caracterização das turmas e a exposição crítica das atividades com elas realizadas; a quarta evidencia o balanço de todo o processo de ensino-aprendizagem desenvolvido durante a PES, a reflexão sobre a experiência da PES e as vantagens do processo de supervisão; a quinta aborda o envolvimento na comunidade escolar; a sexta versa sobre a prática docente e o desenvolvimento profissional; e a sétima, e última parte, expressa as considerações finais; Report of Supervised Teaching Practice ### Abstract: The present report was elaborated under the curricular unit of Supervised Teaching Practice, integrated in the curricular structure of the Master’s Degree in Teaching Portuguese in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education and Spanish in Basic and Secondary Education, at the University of Évora, developed in the Secondary School André de Gouveia (ESAG), during the school year of 2012/2013. The work now presented consists in the description of my experience of supervised teaching practice, followed by the critical reflection about the documentation that fits and regulates teaching practice, objectives, methodologies, means and strategies that have cemented their concretization and the obtained results. In structural terms, this document is divided in seven parts. The first focuses in the preliminary approach on the social dimension of education; the second part encompasses the legal framework of the Practice of Supervised Teaching; the third includes the characterization of classes and the critical exposition of the work accomplished with them; the fourth shows the balance sheet of the whole process of teaching-learning developed during the Practice of Supervised Teaching, a reflection about the experience of the Practice of Supervised Teaching and the advantages of the supervision process; the fifth part evidences the involvement in the school community; the sixth part concerns the teaching practice and the professional development; and the seventh, and last part, expresses the final considerations.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents