Document details

O perfil de competências do director de escola

Author(s): Duarte, Olga

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10174/15362

Origin: Repositório Científico da Universidade de Évora

Subject(s): Competências; Director escolar; Gestão escolar; Skills; Headmasters; School management


Description

Num momento em que a palavra competência entrou em força nas práticas organizacionais e três anos depois de o novo modelo de gestão das escolas – Decreto-lei nº 75/2008 de 22 de Abril - ter colocado no centro do debate a exigência de lideranças mais eficazes, surge este trabalho com o objectivo de construir um perfil de competências do Director de Escola, personificação da liderança prescrita. Para tal, realizamos um focus group com um grupo de directores de escola pertencentes à área da Direcção Regional de Educação de Lisboa e Vale do Tejo. Os seus discursos e análises apontam para a ideia de que a lei veicula um modelo de Escola como empresa e que no conjunto das suas competências aquelas que assumem um papel crítico são: Conhecimentos Especializados (Gestão Escolar); Motivação de Pessoas e Liderança, Conhecimento da Organização e da Envolvente e Gestão de Pessoas; ABSTRACT: In a time that the word competence came in powerfully in organizational practices and three years after the introduction of the new model of school leadership – by the Decree-Law 75/2008 of 22 April - which have stated the needing for more effective leadership in the centre of the debate, this work comes with the aim of building a skills profile of the headmasters, the personification of leadership required. In order to achieve this goal, we have conducted a focus meeting with a group of school headmasters, belonging to the Regional Board of Education of Lisbon and Tagus Valley. Their speeches and analysis indicated the idea that the law conveys in a model of school seen as a company that, in the set of its competences, has some that assume a critical role, which are: specialized knowledge (in school management), people motivation and leadership, conscientiousness of the organization and of the school ambience and management of people.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents