Document details

O perfil do gestor escolar : da gestão à liderança educativa

Author(s): Peres, Maria da Conceição Picaró

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10174/16217

Origin: Repositório Científico da Universidade de Évora

Subject(s): Liderança; Cultura organizacional; Comunicação; Organização que aprende; Inovação; Autonomia; Leadership; Organizational culture; Communication; Learning organization; Innovation; Autonomy


Description

Esta investigação qualitativa assentou num estudo de caso com triangulação de dados para atingir os objetivos de definir o perfil do gestor escolar e a compreender a relação entre gestão e liderança educativa. Consequentemente, o enquadramento teórico visou a liderança organizacional e a abordagem sucinta das seguintes variáveis associadas: cultura e comunicação organizacional, organizações que aprendem e inovação organizacional. Foi ainda analisada a autonomia como cenário ideal desta associação. Os instrumentos de recolha de dados foram três entrevistas a três presidentes de conselhos executivos de três escolas secundárias com 3.° Ciclo de uma região a sul do rio Tejo e questionários aos professores, funcionários administrativos e funcionários auxiliares de ação educativa das respetivas escolas para validar a análise de conteúdo das entrevistas. Concluiu-se que o perfil do gestor escolar tem ainda preferencialmente características de gestor, notando-se uma maior inovação nas escolas onde a liderança é prática assumida. /ABSTRACT - This qualitative research aimed at defining the profile of the school manager and understanding the relation between management and leadership in the school organization. Leadership is the conceptual framework of this research supported by the connection among the following associated variables: organizational culture, communication, learning organization and innovation. Autonomy is the best scenario for this association. This research was based on a study case with the triangulation of data: three interviews to three presidents of the executive board of three secondary schools with the third cycle and questionnaires to teachers, administrative employees and educational auxiliary employees. Through the analyses of the data it is possible to confirm the prevailing profile of manager, although there are characteristics of leadership, especially in two of the three presidents interviewed. It can also be concluded that the stronger the leader attributes are the better the process of innovation can be implemented.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents