Document details

A Proposed Metacognitive Model for Writing Acquisition in the Mozambican University Teaching

Author(s): Ernesto, Nelson Maurício

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Metacognition. Metacognitive strategies. Stages of the writing process. Metacognitive teaching model.; Metacognición. Estrategias metacognitivas. Etapas del proceso de escritura. Modelo de enseñanza metacognitivo.; Metacognição. Estratégias metacognitivas. Fases do processo de escrita. Modelo metacognitivo de ensino.


Description

Metacognition has always been present in procedural models of written production (ROHMAN, 1965 FOWER; HAYES, 1980 BEREITER; SCARDAMALIA, 1987), with emphasis on the presence of learning strategies (metacognitive) that help textual production, through frequent monitoring and self-regulation of cognition in textual production. This research proposes a metacognitive model to address text production, taking into account that the learning of writing is also limited to university teaching and assuming that a great producer of writing is the one who makes use of metacognitive strategies in the development of written production, which is not operated by the less efficient writing producer.

La metacognición siempre ha estado presente en los modelos procedimentales de producción escrita (ROHMAN, 1965 FLOWER; HAYES, 1980 BEREITER; SCARDAMALIA, 1987), con énfasis en la presencia de estrategias de aprendizaje (metacognitivas) que ayudan a la producción textual, a través de Seguimiento frecuente y autorregulación de la cognición en la producción textual. Esta investigación propone un modelo metacognitivo de tratamiento de la escritura, teniendo en cuenta que el aprendizaje de la escritura se limita también a la docencia universitaria y asumiendo que un gran productor de escritura es quien hace uso de estrategias metacognitivas en el desarrollo de la producción escrita, que no se opera. por el productor de escritura menos eficiente.

A metacognição sempre esteve presente nos modelos processuais de produção escrita (ROHMAN, 1965 FLOWER; HAYES, 1980 BEREITER; SCARDAMALIA, 1987), com destaque à presença de estratégias de aprendizagens (metacognitivas) que auxiliam a produção textual, através de uma frequente monitorização e autorregulação da cognição na produção textual. Este artigo propõe um modelo metacognitivo de tratamento da escrita, tomando em consideração que a aprendizagem da escrita também circunscreve-se ao ensino universitário, assumindo também que um ótimo produtor de escrita é o que faz uso das estratégias metacognitivas no desenvolvimento da produção escrita, o que não é operado pelo produtor de escrita menos eficiente.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo