Document details

Desesenvolvimento de recursos educativos para a área de matemática em dispositivos móveis

Author(s): Oliveira, José Gabriel Ferreira

Date: 2012

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.22/2830

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto

Subject(s): Dispositivos móveis; B-­‐learning; Learning management system; Recurso educativo; Jogo didático; Mobile devices; Educational resource; Educational game; m-­‐learning


Description

A combinação do avanço tecnológico com o crescimento da aquisição de dispositivos móveis refletiu-­‐se na vida diária das pessoas, sendo usado nas atividades de trabalho e lazer. A transposição dessa realidade para a sala de aula, não se fez esperar, inicialmente até de uma forma marginal mas acabando por ser aceite. Confrontada com esta nova realidade as autoridades educativas começaram a apoiar e a incentivar as instituições. O desenvolvimento de tecnologias como b-­‐learning, m-­‐learning e dos sistemas de aprendizagem (Learning Management System) deram uma grande contribuição para o desenvolvimento das tecnologias móveis no ensino, no entanto ainda hoje os intervenientes da educação, especialmente professores e alunos, sentem diversas necessidades. Neste contexto procedeu-­‐se ao desenvolvimento de um recurso educativo para a disciplina de matemática. Este recurso educativo está suportado numa plataforma que permite colocar conteúdos, visualiza-­‐los, alterá-­‐los e elimina-­‐los. Numa vertente mais lúdica, foi desenvolvido um jogo didático para um dispositivo móvel, neste caso o iPhone. Desta forma o aluno aprende sem se aperceber que está a aprender e pode faze-­‐lo em qualquer lugar e em qualquer período de tempo. Explorando, assim, a interatividade e a mobilidade.

The combination of technological advancement with the growth of mobile devices acquisition was reflected in the daily life of people, being used in work and leisure activities. The transposition of this reality to the classroom did not take long, initially in a marginal way, but accepted in the end. Confronted with this new reality educational authorities began to support and encourage institutions. The development of technologies such as b-­‐learning, m-­‐ learning and learning systems (Learning Management System) gave a great contribution to the development of mobile technologies in education, however today's education stakeholders, especially teachers and students, feel diverse needs. In this context we proceeded to develop an educational resource for the discipline of mathematics. This educational resource is supported on a platform that allows you to place content, view them, change them and eliminates them. This educational resource is based on a platform that allows you to place content, preview them, change them and eliminates them. In a more playful side, we developed an educational game for a mobile device, in this case the iPhone. This way the students learn without realizing they are learning and can do it anywhere and at any time. Exploring, in this way, interactivity and mobility.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Escudeiro, Paula; Escudeiro, Nuno
Contributor(s) Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents