Document details

Avaliação do padrão de participação em atividades de lazer de crianças e jovens com e sem incapacidade nos seus contextos imediatos

Author(s): Santos, Bárbara Rute Neiva

Date: 2014

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.22/6223

Origin: Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto

Subject(s): Participação; Atividades de lazer; Crianças jovens com incapacidade; Participation; Leisure activities; Young people with disabilities


Description

O objetivo deste estudo foi avaliar o padrão de participação em atividades de lazer, formais e informais, de crianças e jovens com e sem incapacidade nos seus contextos imediatos – em casa, “fora de casa”, e na escola. Usamos uma adaptação do instrumento CAPE - Children’s Assessment of Participation and Enjoyment e CAP - Preferences for Activities of Children, originalmente desenvolvido no Canadá por King e seus colaboradores (2004). Participaram neste estudo 56 alunos – 19 com incapacidades e 37 sem incapacidades – de dez turmas dos três ciclos de educação básica com idades compreendidas entre os 7 e 16 anos de idade. Os resultados deste estudo revelaram que, ao nível da diversidade, apenas no contexto “fora de casa” existem diferenças significativas, isto é, as crianças/jovens com incapacidade participam em menos atividades – no total, em atividades formais, em atividades físicas e de autoaperfeiçoamento. Também se verificou existência de diferenças no padrão de participação ao nível da intensidade, com as crianças e jovens com incapacidades a reportarem uma participação mais limitada mas maiores índices nos contextos em casa e na escola. No contexto “escola”, os alunos com incapacidades participam em atividades com significativa menor dimensão social. No entanto, em relação ao nível de satisfação, verificámos que não existem diferenças. No que diz respeito à dimensão preferência verificamos que está positivamente relacionada com o padrão de participação. A consideração de outras características pessoais como a idade e o sexo poderá enriquecer este estudo, bem como a aplicação deste estudo a amostras mais representativas.

This study aimed to evaluate the pattern of participation in leisure activities, formal and informal, of children and young people with and without disabilities within their immediate contexts - home, "outside the home", and school. We adapted the instrument CAPE - Children's Assessment of Participation and Enjoyment and CAP - Preferences for Activities of Children, originally developed in Canada by King and colleagues (2004). The sample consisted of 56 students – 19 with disabilities and 37 without disabilities – from ten classes of the three basic education cycles, with ages between 7 and 16 years old. The results showed that in regard to the diversity level, only in the context "outside the home" were found significant differences, that is, children/ young people with disabilities participate in fewer activities - in total, in formal activities, physical activities and self-improvement. It was also found differences in the pattern of participation at the level of intensity, with children and young people with disabilities reporting a more limited participation, but higher rates within home and school contexts. In the school context, students with disabilities participate in activities with significant lower social dimension. However, compared to the level of satisfaction, we have found no difference. With respect to size preference we verified that is positively related to the pattern of participation. The consideration of other personal characteristics such as age and sex can enhance this study, as well as it reproduction to a more representative sample.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Ferreira, Maria Manuela Sanches
Contributor(s) Repositório Científico do Instituto Politécnico do Porto
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents