Author(s):
Ruivo, Maria Sofia Aparício Martins
Date: 2014
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.12/3061
Origin: Repositório do ISPA - Instituto Universitário
Subject(s): Envolvimento parental; Sucesso académico; Emoções; Parental involvement; Academic success; Emotions
Description
A presente investigação tem como objectivo analisar, de acordo com a perspectiva dos alunos, a frequência do desenvolvimento de práticas parentais de suporte e de comunicação em relação à escolaridade dos seus filhos e ao sucesso escolar dos mesmos. Estudamos também a qualidade do apoio prestado no decorrer dessas práticas e as emoções sentidas pelos jovens nesses momentos e as suas relações com as práticas de envolvimento parental. Consequentemente, analisamos a relação destas duas variáveis com o sucesso escolar dos jovens e procuramos compreender a relação de algumas destas variáveis com alguns aspectos do contexto das famílias. Este estudo é desenvolvido com 260 alunos de 2º e 3º ciclo de uma escola situada em Abrantes em que 49% dos sujeitos são rapazes e 51% são raparigas. De acordo com o nosso estudo, existem correlações entre as duas dimensões das práticas parentais e as emoções sentidas de forma positiva pelos alunos e a qualidade do apoio prestado pelos pais. Concluímos que existe uma correlação positiva entre a frequência das práticas parentais nas duas dimensões, as emoções sentidas de forma positiva e a qualidade do apoio prestado pelos pais com o sucesso académico dos filhos.
ABSTRACT: The goal of this investigation is to analyze, following the students perspective, the frequency of the development of the support and communication parental practices regarding their children’s schooling as well as their school success. We also studied the quality of the support given during those practices and the emotions felt by the young people in those moments as well as their relations with the practices of parental involvement. Hence, we analyzed the relation of these two variables regarding the young people school success and try to understand the relationship between some of these variables regarding some aspects of the families’ context. This study is developed with 260 students of the 2nd and 3rd grade of a school in Abrantes where 49% of the involved are boys and 51% are girls. Following our study, there are relations between the two dimensions of the parental practices and the emotions felt by the students in a positive way and the quality of the parents’ support. We conclude that there is a positive relation between the frequency of the parental practices in both dimensions, the emotions felt in a positive way as well as the parents’ support and the academic success of their children.