Document details

Is the offence the best defense? Influences of childhood experiences and paranoia in the aggression in Azorean youths

Author(s): da Motta, Carolina ; Cabral, Joana Moura ; Caldeira, Suzana Nunes ; Carvalho, Célia

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.3/3679

Origin: Repositório da Universidade dos Açores

Subject(s): Cognitive Processes; Group and Interpersonal Processes; Social Perception and Cognition; Processos Cognitivos; Processos de Grupo e Interpessoais; Perceção e Cognição Social


Description

A ideação paranoide é um processo cognitivo e social que pode ser considerado normativo (e.g. sentimentos de desconfiança ocasionais) ou disfuncional, constituindo-se, neste ultimo caso, como um sintoma psicopatológico (e.g. delírios paranoides). Mesmo em níveis subclínicos, a ideação paranoide pode constituir um entrave para o bom funcionamento interpessoal, na medida em que o comportamento disruptivo que dela advém pode afetar todas as esferas de funcionamento do indivíduo (e.g. relações familiares, entre pares, profissionais e/ou académicas). O presente estudo explorará a influência dos estilos parentais e o papel mediador da ideação paranoide na agressividade durante a adolescência, bem como as implicações para a prevenção e intervenção em contextos clínicos e educacionais.

ABSTRACT: Paranoid ideation is a normative cognitive and social process considered normative (e.g. occasional mistrust feelings) or dysfunctional and pathological symptom (e.g. Paranoid delusions). Even at subclinical levels, paranoid ideation can hinder interpersonal functioning, to the extent that the resulting disruptive behavior can impact several life areas (e.g. family, peer and academic/professional relationships). The current study explores the influence of parental styles and the mediating role of paranoid ideation in aggression during adolescence, and discusses the implications for prevention and intervention in clinical and educational settings.

Document Type Journal article
Language English
Contributor(s) Repositório da Universidade dos Açores
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents