Document details

The search for identity and the construction of an idea of India in the novels The God of Small Things by Arundhati Roy and The Inheritance of Loss by Kiran Desai

Author(s): Martins, Margarida Pereira

Date: 2016

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10451/26045

Origin: Repositório da Universidade de Lisboa

Subject(s): Arundhati, Roy, 1961-….. The God of Small Things; Desai, Kiran, 1971- The Inheritance of Loss; Romance indiano de língua inglesa - séc.20 - História e crítica; Literatura pós-colonial - Índia - História e crítica; Pós-colonialismo - Na Índia; Teses de doutoramento - 2016; Domínio/Área Científica::Humanidades::Línguas e Literaturas


Description

The main objective of this research project is to analyse how the novels The God of Small Things (1997) by Arundhati Roy and The Inheritance of Loss (2006) by Kiran Desai can help readers and scholars construct an idea of India and of the Indian cultural identity. In order to develop this theory it is necessary to look into three aspects which are crucial to the building of knowledge on a nation, its culture and people and these are, national history, identity and cultural representation through different artistic production, including fictional narratives. Historical processes are the key to the unfolding of present circumstances and fundamental to the construction of a national identity that makes sense collectively. However, the perceptions of the past change according to philosophical and ideological trends, placing historical objectivity in the hands of its subjective counterpart. It is cultural theory and how it evolves in simultaneity with the world and its social, political, economic and technological development that in effect dictates the forms and expressions that give shape to societies, nations and identities. The function of narrative whether as text, visual arts, film, architecture, dance and other creative expressions of the self, is to tell a story. And every moment of every living being can be told in a story. History too is a story and though in the past it focused mostly on the grand deeds of the European nations, with postcolonialism new stories began to emerge, revealing a world of diversity and deconstructing traditional views of the shaping of the past and the power relations involved. However, this new approach to the historical, cultural and political dialectic was achieved through the effect of the postcolonial narrative which used Western forms and structures, such as the novel and the English language, to achieve its aim. This appropriation of language and form resulted in an inversion of power relations as a cultural metaphor. For the purpose of such a debate, the present dissertation focuses on the two novels by Roy and Desai and is divided into three main sections each of which deals with one approach to the thesis. The first chapter contains the historical approach, in the second I discuss postcolonial theory and the third analyses the relation between anthropology and fiction.

O objectivo principal deste projecto é de analisar como através dos romances The God of Small Things (1997) de Arundhati Roy e The Inheritance of Loss (2006) de Kiran Desai é possível construir uma ideia da Índia e da identidade cultural Indiana. O desenvolvimento desta teoria implica a análise e o estudo de três aspectos fundamentais para o conhecimento mais aprofundado de uma nação, a sua cultura, e as suas pessoas. São estes a história nacional, a identidade e a sua representação cultural através da produção artística, da qual as narrativas fazem parte. Os processos históricos são primordiais como chave para o desenrolar das circunstâncias presentes e fundamentais para a construção de uma identidade nacional com um sentido do colectivo. No entanto, percepções do passado mudam consoante as tendências filosóficas e ideológicas que as nações atravessam, colocando a objetividade histórica à mercê da sua contraparte subjectiva. Portanto, é a evolução da teoria cultural em sintonia com o desenvolvimento social, político, económico e tecnológico do mundo que determina as formas e expressões que definem as sociedades, as nações e as identidades. A função da narrativa enquanto texto, artes visuais, filme, arquitectura, dança ou outra manifestação cultural criativa, é o contar de uma história. A disciplina de história também conta uma história. E embora no passado a história ocidental focasse principalmente os grandes acontecimentos das nações Europeias, com o pós-colonialismo novas histórias surgiram revelando a importância de um mundo de diversidade, servindo para desconstruir visões estáticas da história e das relações de poder. Esta nova abordagem à dialética histórica, cultural e política foi conseguida através do efeito das narrativas pós-coloniais que fizeram uso de formas e estruturas ocidentais como o romance e a língua inglesa para atingir os seus objectivos e alcançar um público mais amplo. A apropriação da língua e da forma resultou numa inversão de poderes transformando-a em metáfora cultural. Este debate foca-se nos dois romances de Roy e Desai e está repartido por três secções principais, onde em cada uma é desenvolvido um dos ângulos de abordagem desta tese. O primeiro capítulo contém uma abordagem histórica, o segundo é uma discussão da teoria póscolonial e no terceiro é analisada a relação entre a antropologia e a ficção.

Document Type Doctoral thesis
Language English
Advisor(s) Flora, Luísa Maria Rodrigues
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents