Document details

Linguistic modality effects in semantic processing in deaf individuals

Author(s): Moita, Mara

Date: 2012

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10451/7269

Origin: Repositório da Universidade de Lisboa

Subject(s): Surdez; Modalidade (Linguística); Processamento semântico; Linguagem gestual; Teses de mestrado - 2012


Description

Tese de mestrado, Ciência Cognitiva, Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências, Faculdade de Letras, Faculdade de Medicina, Faculdade de Psicologia, 2012

This dissertation was developed in the context of semantic processing in deaf individuals. The main goal of this study was to explore linguistic modality effects on semantic processing in individuals with auditory sensory modality deprivation, i.e. deaf individuals. Sensory systems are essential in order to perceive and conceptualize our semantic knowledge about the world and how we interact with the environment. Despite neurological studies that report that changes in the neural complex compensate the absence of a given sensory modality, existing studies that focus on the assessment of semantic processing in deaf indviduals reveal low results of performance when compared with hearing individuals. Looking for the possible causes of this poor performance, it was verified that most existent studies analysing semantic processing in deaf individuals were performed using a written linguistic modality and not in the linguistic modality which is considered the most adequate to the sensory capabilities of the deaf, i. e. sign language. Therefore, an exploratory study was developed focused on linguistic modality effects in semantic processing in deaf individuals and in comparison with a control group represented by hearing individuals. To explore this new research proposal, three semantic tasks were developed which were comparatively analysed among three linguistic modalities (sign language, oral language and written language). The findings from this study suggest that there are significant effects from linguistic modality when semantic processing is performed between the two distinct modalities (sign and written linguistic modalities) used by the deaf individuals and also between the deaf group and hearing group (on sign, oral and written linguistic modalities). These results reveal the relevance of linguistic modality when studying semantic processing, providing evidence that semantic processing is effected by the kind of linguistic modality used.

Esta dissertação foi desenvolvida no âmbito do estudo do processamento semântico em sujeitos com perda ou privação da modalidade auditiva, ou seja, sujeitos surdos. O objetivo principal deste trabalho foi estudar os possíveis afeitos da modalidade linguística no processamento semântico em sujeitos surdos. Todo o nosso conhecimento semântico do mundo, na sua perceção, concetualização e interação, é concebido através a informação processada pelos sistemas sensoriais que dispomos. Apesar de estudos neurológicos demonstrarem que o cérebro humano em privação de uma modalidade sensorial adapta-se anatómica e funcionalmente para compensar a ausência de uma específica modalidade sensorial, investigações realizadas com sujeitos surdos têm demonstrado que estes obtêm resultados inferiores em tarefas de processamento semântico em comparação com sujeitos ouvintes. Numa análise das possíveis causas deste fraco desempenho, foi verificado que grande parte dos estudos foram executados na modalidade linguística escrita, e não na modalidade linguística que tem sido considerada adequada às capacidades sensoriais disponíveis em sujeitos surdos. Neste contexto, foi desenvolvido um estudo exploratório centrado na possível influência da modalidade linguística no processamento semântico entre sujeitos surdos e em comparação com sujeitos ouvintes. Numa abordagem diferente do que é encontrado nos estudos existentes, em que se questiona e se compara duas modalidades linguísticas distintas (gestual e escrita) em sujeitos surdos, foram desenvolvidas três tarefas semânticas comparavelmente analisáveis em três diferentes modalidades linguísticas (língua gestual, língua oral e língua escrita). Os resultados obtidos neste trabalho revelam diferenças significativas quando o processamento semântico é executado na modalidade linguística gestual e escrita entre sujeitos surdos e um desempenho semelhante em comparação com sujeitos ouvintes, quando ambos os grupos executam as tarefas nas modalidades linguísticas que lhes são naturais (língua gestual e língua oral). Os resultados encontrados revelam a importância da modalidade linguística no desempenho de tarefas semânticas.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Nunes, Maria Vânia; Sebastião, Ana
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents