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Cultura e processos de liderança em contexto associativo : um estudo exploratór...

Author(s): Machado, Cecília Maria Reis cv logo 1

Date: 2010

Persistent ID: http://hdl.handle.net/1822/13872

Origin: RepositóriUM - Universidade do Minho


Description
Dissertação de mestrado em Ciências da Educação (área de especialização em Administração Educacional) O presente trabalho pretende contribuir para o conhecimento da problemática da Cultura Organizacional no contexto associativo. O nosso desafio consistiu na exploração de algumas das principais investigações realizadas sobre esta problemática, tendo por base os principais especialistas na área. Sabíamos que, relativamente ao contexto associativo, no nosso país, existia uma escassez de trabalhos sobre as dimensões culturais das associações. Assim, o nosso propósito passou igualmente por despertar a atenção e o interesse pelas manifestações simbólicas desenvolvidas nas instituições de cariz associativo. Esta dissertação pretende reflectir sobre as especificidades culturais mais relevantes de uma Associação, perceber e discutir as regularidades e as dinâmicas ao longo da sua vida, dando destaque aos principais momentos e contextos de afirmação na comunidade. Caracterizar a Cultura Organizacional ao nível das manifestações, destacar os factores mais importantes que intervêm e condicionam o desenvolvimento da instituição, constituíram também objectivos deste trabalho. Assim sendo, esta dissertação estrutura-se em duas partes, sendo a primeira constituída pelo primeiro e segundo capítulo, onde se desenvolve todo o enquadramento teórico do estudo. No primeiro capítulo procuramos realizar uma abordagem à problemática da Cultura Organizacional, nomeadamente à sua génese e desenvolvimento. Procedemos a uma apresentação de concepções teóricas de forma a clarificar o sentido de Cultura Organizacional, que se apresenta como algo bastante complexo e multifacetado. Analisamos os dois pólos de análise da Cultura Organizacional: as focalizações teóricas e as manifestações. E, por último procuramos compreender o papel da liderança na construção da cultura de uma organização. O segundo capítulo, incide sobre a Cultura Organizacional no contexto associativo, procurando percorrer a expansão desta problemática ao nível dos diferentes contextos de investigação, levando-a até ao contexto associativo. Neste ponto procura-se evidenciar as políticas internacionais e nacionais que enquadram o desenvolvimento das associações, dando destaque às dimensões educativas deste contexto. No término, apresenta-se os estilos de liderança preconizados nas diversas organizações. A segunda parte (composta pelo terceiro e quarto capítulos) é dedicada à parte empírica, à apresentação e tratamento dos dados. Optámos por uma metodologia de tipo qualitativa, recorrendo a um estudo de caso de observação. Como técnicas de recolha de dados utilizámos a observação não participante, as entrevistas semidirigidas, a análise documental e as conversas informais. Os resultados obtidos apontam no sentido de que as dimensões da liderança desempenham um papel determinante na construção da identidade da organização, sendo que “sentimos” que as realidades desta organização estão condicionadas pelo tipo de liderança que apresenta. Da mesma forma, os valores e crenças transmitidos aos seus membros (pela liderança) também influenciam a construção dessa mesma identidade. De igual modo, apercebemonos que, nesta organização especificamente (embora, cremos que noutras também, do mesmo tipo), o papel da comunidade é basilar, uma vez que interfere directamente em todo o desenvolvimento da cultura. Por último, apesar de este tipo de organização apresentar uma certa autonomia para a sua prática educativa, começa-se a desenhar a pressão e limitações por parte Estado, a este tipo de organizações do chamado Terceiro Sector, nomeadamente com o processo de certificação das respostas sociais, que são tuteladas pelo Estado. The present work intends to contribute to the knowledge of the problem that involves the Organizational Culture in an associativism context. Our challenge consisted in studying some of the main investigations carried out so far about this issue, having as background the main experts on this topic. We knew that, what comes to the associativism context, there are only a few studys done so far in our country about the cultural dimentions of associations. So, our purpose is also to attract the attentions and interest to all this kind of symbolic demonstrations developed in institutions that involve an associative purpose. This essay intends to think about the most relevant cultural specificities of an association, to realize and to discuss what happens more frequently and all the dynamics involved in the process along its life, giving special attention to its higher moments and to the contexts that involves the connection between institution and the surrounding community. We also wanted to study the Organization Culture at the level of the demonstrations and to highlight the most important factors that are behind the development of an institution. So, this essay is structured in two poles of analysis in the first part we have the first and second chapter, in which we explore all the theoretical study. In the first chapter we try to go through the expansion of this problematic of the Organizational Culture more precisely what involves its origin and consequent development. We try to show some of the theoretical concepts, so we can clarify the sense of Organizational Culture that appears to be quite complex and multifaceted. We have studied two points of analisys of the Organizational Culture: the theoretical actions or theoretical focusing and its demonstrations. At last, we wanted to understand the rolle of leadership in the construction of an organization´s culture. The second chapter is about the Organizational Culture in an association context, trying to go through the expansion of this problematic to the different levels of the context of this study. At this point we wish to highlight both national and international politics that involves the development of associations, giving special attention to the educative dimentions. At the end, its showed the different styles of leadership that exists in different organizations. In the second part (that involves the third and fourth chapters) is dedicated to the empiric level, so as the presentation and interpretation of data. We choose for a qualitative kind of method, having as background the study of a case that we have accomplished. The techniques we used to collect data were non-participating observation, semi-guided interviews documental analysis and informal conversations. The results point out to the importance of the leadership´s dimentions that have an important and determinant rolle in the construction of the identity of an organization. We became aware that certain realities of this particular organization were closely connected and influenced by the kind of leadership that exists in this organization. In the same way, the values and believes passed on to its members (by leadership) also influenced the building of this same identity. By the same way, we realized that in this particular organization, although we belief that in the others similar to this one happens the same, the role of the community is very important, because it interfears directly with the development of the culture. Although this kind of organizations seems to have a certain autonomy in what concerns to its educative project, it starts to appear that this organizations are being pressioned and limited by some government politics. We are referring to organizations from the so called third sector, specifically the ones that are working in their certification process, organizations that exists to give social responses to the involving community and are overviewed by the government. This institutions are being influenced on its internal functions and educative projects by some of the government guidelines, and that sometimes interfere with the identity of an organization.
Document Type Master Thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Torres, Leonor Lima
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