Document details

A construção das competências pedagógicas através da prática como componente curricular na formação inicial em educação física

Author(s): Marcon, Daniel ; Nascimento, Juarez Vieira do ; Graça, Amândio Braga Santos

Date: 2007

Origin: Oasisbr

Subject(s): Educação física; Formação de professores; Prática pedagógica; Competências pedagógicas; Physical education; Teacher training; Pedagogical practices; Pedagogical competences


Description

The current study aims at identifying the pertaining elements of activities from pedagogical practices as curricular components, which contribute to the formation of pedagogical competences for the student-teachers during the initial training in Physical Education. Ten teacher-trainers responsible for the sports modules in the Physical Education degree course at University of Caxias do Sul (Universidade de Caxias do Sul) - RS and ten graduate student-teachers participated in the study. The tools used for information gathering were document analysis and interviews done with the student-teacher and the teacher-trainer. This study showed the importance of doing practical activities in the training of teachers, both the sports activities and, fundamentally, the pedagogical practices done with colleagues and mainly in the community. The planning of classes, the possibility of closeness to the school context, the follow-up from the teacher-trainer, the reflections and discussions of the pedagogical practices, the slow and gradual participation in the teaching world as a preparation for the supervised placements, and the discovery of a teaching vocation were all considered the constituent elements of practice as the curricular components which most contribute to the development of pedagogical competence of the student-teacher.

O presente estudo teve como objetivo identificar os elementos constituintes das atividades de prática como componente curricular que contribuem para a construção das competências pedagógicas dos estudantes-professores na formação inicial em Educação Física. Participaram do estudo 10 professores-formadores do curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade de Caxias do Sul - RS, e 10 estudantes-professores egressos desse curso, escolhidos intencionalmente entre aqueles que haviam participado de todas as modalidades de práticas pedagógicas. Os instrumentos utilizados para a coleta das informações foram a análise documental e a entrevista, realizada tanto com os estudantes-professores, quanto com os professores-formadores. O estudo evidenciou a importância da realização das atividades práticas para a formação dos professores, tanto as práticas desportivas, quanto, e fundamentalmente, as práticas pedagógicas, desenvolvidas com os colegas e, principalmente, com os alunos da comunidade. A realização do planejamento das aulas, a possibilidade de aproximação do contexto escolar, o acompanhamento do professor-formador, as reflexões e os debates sobre a prática pedagógica, a inserção lenta e gradativa no mundo da docência, como preparação para os Estágios Supervisionados, e a descoberta da vocação para ser professor foram considerados os elementos constituintes da prática como componente curricular que mais contribuem para o desenvolvimento das competências pedagógicas dos estudantes-professores.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents