Author(s):
Ribeiro, Luís Miguel Campos
Date: 2016
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10362/19735
Origin: Repositório Institucional da UNL
Subject(s): Le Régime du corps; Le Livre de physique; Aldobrandino of Siena; Scientific manuscripts; Illuminated manuscripts; Images of science; Aldobrandino de Siena; Manuscritos científicos; Manuscritos iluminados; Imagens científicas; Domínio/Área Científica::Humanidades::História e Arqueologia
Description
The Library of Ajuda, Lisbon, Portugal possesses a lavishly illuminated fifteenth-century copy of the popular late medieval dietetics book, Le Regime du corps by Aldobrandino of Siena. Decorated with a full-page frontispiece and one hundred and fifty historiated initials, Codex 52-XIII-26 was one of the latest illuminated manuscripts of this work to be made. This dissertation explores its artists, its production in Bruges in the workshop associated with Philippe de Mazerolles, the Master of the Harley Froissart, as well as its possible connection to the 1479 manuscript commissions of Edward IV of England. It also addresses its circulation in the fifteenth- and sixteenth-century English courts, and its path into Portugal by way of the international book and manuscript market of the eighteenth century. Additionally, this study addresses the codex's decoration and its iconography, comparing it with other known illuminated copies of Le Régime du corps, and providing a first hand overview of their decorative programmes. By offering a detailed study of Codex 52-XIII-26, and making an examination of the visual discourse of the illuminated copies of Le Régime du corps, this dissertation provides a case study for the research on the decoration of deluxe medieval and early Renaissance scientific manuscripts.
A Biblioteca da Ajuda, Lisboa, Portugal, possui um luxurioso manuscrito iluminado da popular obra medieval de dietética, Le Régime du corps de Aldobrandino de Siena. Decorado com um frontispício em estilo flamengo e cento e cinquenta iniciais historiadas, o códice 52-XIII-26 é um dos exemplares iluminados mais tardios desta obra. A presente dissertação explora os seus artistas, a sua produção no workshop de Bruges associado a Philippe de Mazerolles/Mestre do Harley Froissart, bem com a sua possível ligação às comissões de Eduardo IV de Inglaterra em 1479. Foca igualmente a circulação do códice nas cortes inglesas dos séculos XV e XVI, assim como o seu trajeto até Portugal por via do mercado internacional de livros e manuscritos do século XVIII. Este estudo foca igualmente a decoração e iconografia do códice 52-XIII-26, comparando-o com outros manuscritos iluminados desta obra, oferecendo uma visão inédita dos seus programas decorativos. Ao apresentar uma investigação detalhada do códice 52-XIII-26 e do discurso visual dos manuscritos iluminados do Régime du corps, esta dissertação oferece um estudo de caso essencial para a investigação da decoração de manuscritos científicos iluminados medievais e renascentistas.