Document details

Sources of local knowledge spillover within the Algarve tourism region: evidence to identify a regional innovation system

Author(s): Rojo, Mauricio Maldonado

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.1/5623

Origin: Sapientia - Universidade do Algarve

Subject(s): Turismo; Portugal - Algarve; Inovação; Divulgação; Sistema regional


Description

Tourism sector in Algarve region is the main engine of regional economy. Although frequently, tourism is considered as a low – moderate innovative sector, tourism competitiveness is still highly dependent on specific features of a Regional Innovation Platform, highlighting the crucial importance of knowledge creation and diffusion, learning, cooperative and collaborative interaction that may evolve to a Regional Innovation System (RIS). Studies of Local Knowledge Spillovers have been frequently focused on empirical evidence provided by regions highly related with manufacturing sectors. Considering a case study in Tourism Algarve Region, emphasizing a theoretical character on the analysis of these areas and using a qualitative methodology, the goal of this study was to provide preliminary evidence of the main sources and vehicles of regional knowledge spillovers used by tourism enterprises. Main information has been obtained using primary information collected from 20 interviews over main stakeholders regarding regional private and public sector. Primary information was complemented with secondary information, a deeply and extensive bibliography revision and also statistical information. Results show that, on the one hand, main sources of knowledge used by micro and small tourism enterprises are human resources and formal and informal networks. On the other hand, large tourism companies are weakly related with regional sources using mainly internal company and economic group resources to generate innovation activities. Regional innovation platform shows clear weaknesses on linkages and coordinated initiatives to promote and support innovation performance of firms hampering to increase tourism competitiveness and regional development.

O Turismo na região do Algarve é o principal motor da economia regional. Embora o turismo seja muitas vezes considerado um sector moderadamente inovador, a competitividade do turismo continua a ser altamente dependente de aspectos específicos das plataformas regionais de inovação, enfatizando a importância crucial da criação e difusão de conhecimento, aprendizagem e cooperação a nivel regional que poderá evoluir para Sistemas Regionais de Innovacão. Os estudos de difusão de conhecimento local têm sido frequentemente focados em evidências empiricas fornecidos em regiões altamente relacionadas com os setores da indústria transformadora. Considerando-se um estudo de caso sobre o turismo na região do Algarve e utilizando um enfoque de caracter particularmente teorico e usando uma metodologia qualitativa, os objetivos desta tese foram prover evidência preliminar sobre as fontes e principal veículo para a difusão do conhecimento utilizado pelas empresas de turismo na região. A informação principal tem sido conseguida utilizando informação secundária e também informação primária, obtida através da aplicação de 20 entrevistas com os principais "stakeholders" relacionados ao setor público e privado regional. Os resultados mostram que, por um lado, as principais fontes de conhecimento utilizadas por micro e pequenas empresas no setor do turismo, são os recursos humanos e redes formais e informais. Além disso, as maiores empresas de turismo estão pouco relacionadas com os recursos regionais, principalmente com recursos internos e do seu grupo económico do comércio para gerar actividades de inovação. A plataforma de inovação regional mostra claras fraquezas nos vínculos e nas iniciativas coordenadas para promover e apoiar o desempenho da inovação nas empresas, dificultando o crescimento da competitividade e do desenvolvimento do turismo regional.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Noronha, Teresa de
Contributor(s) Sapientia
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents