Document details

Identification and prioritization of stakeholders to support strategic decision-making in sports organizations : a case study

Author(s): Carreira, André da Luz

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.6/3255

Origin: uBibliorum

Subject(s): Organização desportiva - Futebol; Organização desportiva - Stakeholders - Tomada de decisão; Organização desportiva - Gestão; Clube desportivo - Gestão estratégica


Description

Through the perception of internal and external decision-makers, this study aims to identify and prioritize the stakeholders involved in making decisions in a sports organization – football club in Portugal. A multiple linear regression analysis was used to assess the influence of the attributes of power, legitimacy and urgency on the salience of the various stakeholders. The results showed a convergence of external and internal decision-makers’ perceptions, concerning the three main stakeholder groups: Top management, sponsors and members association. Pearson correlations identified four types of stakeholder: Definitive, dangerous, demanding and non-stakeholders. A generalized differentiation was also found in stakeholder classification, regarding evaluation of attributes, between external and internal decision-makers. In addition, the study suggests the success of organizations’ management will depend on correct identification of stakeholders and consequent assessment of their relevance, in order to highlight who should get priority, and how, in strategic decision-making.

Este trabalho visa, através da percepção de decisores internos e externos, identificar e priorizar os stakeholders envolvidos na tomada de decisão de uma organização desportiva - o clube de futebol Centro Desportivo de Fátima - Portugal. Foi utilizada uma análise de regressão linear múltipla para avaliar a influência dos atributos poder, legitimidade e urgência na saliência dos diversos stakeholders. Os resultados evidenciaram uma convergência das percepções dos decisores externos e internos, quanto aos três principais grupos de stakeholders: gestão de topo, patrocinadores e massa associativa. Através das correlações de Pearson, identificaram-se quatro tipos de stakeholders: definitivos, perigosos, exigentes e não-stakeholders. Verificou-se ainda uma diferenciação generalizada na classificação dos stakeholders, relativamente à valorização dos atributos, entre os decisores externos e internos. Para além disso, o estudo sugere que o êxito da gestão das organizações dependerá da identificação correcta dos stakeholders e consequente avaliação da relevância destes, de forma a salientar a quem e como deve ser dada prioridade na tomada de decisão estratégica.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Miragaia, Dina Alexandra Marques
Contributor(s) uBibliorum
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents