Document details

Segmentation of winter sports consumers using attributes of destination choice, to support a competitive analysis of ski resorts

Author(s): Martins, Marco Alexandre Batista

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.6/3270

Origin: uBibliorum

Subject(s): Turismo desportivo; Desporto de Inverno - Turismo; Desporto de inverno - Satisfação do consumidor


Description

The aim of this study was to identify the attributes that different tourist segments prioritize in choosing a destination for winter sports and analyze their degree of satisfaction with the services provided by the only ski resort in Portugal. A questionnaire was applied to 200 tourists with factor analysis from which factors were extracted to serve as a basis for a cluster analysis. Five factors about the most valued attributes in choosing a destination were identified, and six consumer clusters were distinguished. Concerning the analysis of satisfaction with the resort’s services, five factors were identified and the preferences of different consumer segments were discriminated from identification of five clusters. The study suggests that consumer segmentation based on the characteristics of the destination’s attributes together with assessment of their satisfaction with the services available can supply relevant information to evaluate organizations’ competitiveness.

O objectivo deste estudo foi o de identificar os atributos que diferentes segmentos de turistas privilegiam na escolha de um destino turístico de desportos de inverno e analisar o grau de satisfação destes sobre os serviços prestados pela única estância de ski existente em Portugal. Foi aplicado um questionário a 200 turistas e feita uma análise factorial de onde se extraíram factores que serviram de base a uma análise de clusters. Foram identificados cinco factores acerca dos atributos mais valorizados na escolha do destino e distinguidos seis clusters de consumidores. No que se refere à análise da satisfação sobre os serviços da estância, foram identificados cinco factores e descriminadas as preferências de diferentes segmentos de consumidores através da identificação de cinco clusters. O estudo sugere que a segmentação dos consumidores com base nas características dos atributos do destino em conjunto com uma avaliação da sua satisfação sobre os serviços disponibilizados, pode fornecer informação relevante para avaliar a competitividade das organizações.

Document Type Master thesis
Language English
Advisor(s) Miragaia, Dina Alexandra Marques
Contributor(s) uBibliorum
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