Document details

Projecto aplicado de expansão de negócio produção de velas

Author(s): Flores, André Filipe Silva

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/10376

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Plano de negócios; Nicho de Mercado; Velas aromáticas; Velas Decorativas; Business Plan; Niche Market; Scented Candle; Decorative Candle


Description

Mestrado em Contabilidade, Fiscalidade e Finanças Empresariais

O presente projeto propõem a expansão de negócio da atual Fábrica de Velas Condestável Cardiguense, que se caracteriza por ser um negócio familiar, numa indústria com grande rivalidade, no entanto, com nichos de mercado com bastante potencial. Para esse efeito prevê-se a introdução de duas novas linhas de produtos, velas aromáticas e decorativas, através de uma estratégia de diferenciação, em que a quantidade vendida será menor, mas a um preço que reflita a qualidade e originalidade dos produtos. Para a implementação da referida estratégia, será necessário uma série de alterações na atual estrutura da fábrica, nomeadamente na sua imagem, nos mecanismos de comunicação com clientes, nos processos de produção, equipamentos e também modificações no edifício. Com efeito, para tal, o investimento a realizar é cerca de 60 mil euros, sendo os mais significativos, a reestruturação da fábrica e novos equipamentos. Para uma elaboração correta e rigorosa a nível técnico deste projeto foi possível, para além da muita investigação, contar com apoio e ajuda de diversas pessoas. Resultando num atrativo e viável projeto de investimento, suportado por resultados financeiros, mesmo quando considerados cenários bastantes pessimista.

Fábrica de Velas Condestável Cardiguense is a company founded by Mr. António Martins da Silva, operating in the candle industry for about forty years. It undergone several changes in its productive processes and building structure. Today, questions are raised about the factory future when its founder decides to retire. On those grounds, and despite the fact candles industry competition is very aggressive, there are some niche markets with great potential. This project aims at those opportunities. Its principal promoter is Mr. António Grandson, which is finishing his master degree in accounting, tax and finance. The project consists of a business expansion. The goal is to add two new products to the current production - scented candles and decorative candles. A differentiation strategy will be pursued, leading to a moderate quantity sold, but for a price that reveals the quality and singularity of the products. To adopt this new strategy, it will be necessary some changes in the current structure of the factory, such as in its image, communication channels and its plant. For a thorough technical analysis of this project, I conducted an extended study, with the support of different people and validation from different sources. Results show an attractive and viable investment project. Financial analysis lead to positive NPV, even when considering a very pessimistic scenario.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Gonçalves, Alcino
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents