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Saberes locais e educação ambiental:etnografia do cotidiano nas comunidades ribeirinhas da floresta Nacional de Caxiuanã

Author(s): Nascimento, Rosana Oliveira

Date: 2015

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/11471

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Saberes locais; Educação ambiental; Comunidades ribeirinhas; Estudantes; Cotidiano; Amazônia; Key words; Local knowledge; Environmental education; Riparian communities; Students; Everyday life


Description

Dissertação de Mestrado em Antropologia

Na pesquisa foi investigado como os estudantes habloc (habitantes locais) de 1º ao 5º ano, pais e professores das comunidades ribeirinhas de Laranjal, Pedreira e Caxiuanã (Município de Melgaço – Pará - Brasil) participam no projeto de educação ambiental, em consonância com o Programa de Desenvolvimento Sustentável (PDS) Floresta Modelo de Caxiuanã (FMC), bem como as peculiares metodológicas de aprendizagem dos saberes da floresta, do rio e da terra nas escolas ribeirinhas das comunidades em estudo. A pesquisa é fruto de experiências e contato com alunos, professores e comunidades locais, via realização de oficinas de educação ambiental nas Olimpíadas de Ciência na Floresta de Caxiuana. Este estudo foi desenvolvido sob uma abordagem etnográfica, com recurso à observação participante, entrevistas, gravação de vídeos e elaboração de uma cartilha informativa que levará o resultado da pesquisa em uma linguagem local, para os espaços educativos formais e não formais (Escolas e Comunidades). Na transversalidade deste estudo, explora-se o tipo de transporte escolar, alimentação, e outras atividades consonantes dos estudantes ribeirinhos.

In the research it was investigated how habloc students (locals) from 1st to 5th grade, parents and teachers of coastal communities of Laranjal, Pedreira and Caxiuanã participate in the environmental education project in line with the Sustainable Development Program (PDS) Forest Model Caxiuanã (FMC) as well as the peculiar methods of acquiring knowledge about the forest, river and land in riverine schools in the communities under study. This research is the fruit of experience and contact of the researcher with students, teachers and local communities, through developing environmental education workshops in the Science Olympics in Caxiuana Forest. This study was conducted under an ethnographic approach, using the participant observation, interviews, video recording and preparation of an information booklet that will lead the search result in a local language, for the formal educational spaces and non-formal (Schools and Communities). In the focus of this study, we explore the type of school transportation, food, and other consonants activities of riparian students. These communities are located in the National Forest Caxiuanã FLONAC inside and around the Scientific Ferreira Penna- FPSS station which marks the 3rd physical basis of the Pará Emilio Goeldi- MPEG Museum, which receives an average of 1,000 researchers per year and is the basis support for the development of research in the most varied themes. The study is a contribution to the riverside communities, bringing new techniques and environmental education approach for a sustainable future.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Amante, Maria de Fátima
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
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