Author(s):
Ravara, Pedro Belo
Date: 2008
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/1441
Origin: Repositório da UTL
Subject(s): Arquitectura; Construção; Protomodernidade e modernidade; Funcionalismo e utilitarismo; Mestria e corporativismo; Albert Kahn; Architecture and construction; Protomodernity and modernity; Mastery and corporativeness; Albert Kahn
Description
Doutoramento em Arquitectura
Os modelos dos edifícios funcionais do princípio do século XX fundem-se e moldam-se num cruzamento inter-atlântico de influências tecnológicas. De facto, os sistemas de construção em betão armado, com todas as variáveis de experimentação científica, contribuíram para uma estandardização da indústria da construção bem como das práticas profissionais a ela associadas, originando uma corrente de proto-modernidade essencial à formação do espírito moderno. As obras funcionalistas dos primeiros quinze anos do século XX resumem em si práticas profissionais que mais tarde serão negadas pelos mestres do modernismo enquanto parte dos processos da construção moderna, mas cujo “estilo” resultante é por estes celebrado. Constituem-se essencialmente de edifícios fábrica, construídos em betão armado, conjugando níveis de performance e de operacionalidade que resumem a função última a que se destinam. A prática do arquitecto moderno europeu, oferecendo resistências a uma total modernidade consagrada em teoria, permitiu a sobrevivência da arquitectura enquanto prática artística, face a um outro lado da profissão, de carácter mais pragmático e assente no princípio do corporativismo liberal.
Models of functional buildings at the beginning of the 20th Century were embedded and moulded in the inter-Atlantic blending of technological influences. In fact, building systems in reinforced concrete, with all their variables in scientific experiments, helped towards standardizing the building industry as well as the way in which professional activity was undertaken. They thus gave rise to a protomodernity current that was essential in shaping the modern spirit. The functionalist buildings appearing in the first fifteen years of the 20th Century are a testimony of the kind of professional practices that would later be condemned by the masters of modernism, for the part these edifices played in modern building processes, but whose resulting “style” would nevertheless be celebrated by the European masters. They mostly came in the form of factory buildings in reinforced concrete, conjugating levels of performance and operativeness that sought to satisfy the main aim for which they had been built. By offering resistance to the Modernity consecrated in theory, the practice of the modern European architect allowed architecture to survive as an artistic practice, as opposed to a more pragmatic nature of the North American architect.