Document details

Environment perception and child safety

Author(s): Matos, Rita Cordovil de cv logo 1

Date: 2010

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/2308

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Action; Affordances; Child safety; Climbing; Morphology; Perception; Reaching; Supervision; Alcançar; Percepção; Segurança infantil; Risco; Trepar


Description
This dissertation addresses some aspects of child safety grounded on an ecological psychology framework. The investigation of risk affordances was nested in children’s behavior in specific environments, and not merely on a strict dimension-morphology ground. Reaching and climbing skills were analyzed for their relevance to child safety. Adult’s perception of children’s affordances was repeatedly investigated in reaching tasks indicating that adult’s can make reasonable accurate predictions about children’s action limits, but estimation errors and error tendency depend upon the characteristics of the observer, of the child, and of the task. Perceptual experience seems to play an important role in caregivers’ attunement to the information that specifies children’s affordances. One single observation of the child’s action was enough to significantly reduce estimation error, particularly in least accurate perceivers. One chapter replicated a common drowning condition: children trying to retrieve a toy in the water from the swimming pool deck. Different action modes were used but most children sat and fell in while attempting to grasp beyond their reaching limits. Two studies investigated the climbing affordances of safety barriers for children, pointing to an easy and fast crossing of common panel and horizontal bar barriers. Results also indicated that safety devices must consider body dimensions and motor skill. This thesis contributes to a better understanding of children’s behavior in potentially risky environments, as well as an insight into the adults’ perception of children’s action limits. A presente dissertação aborda aspectos da segurança infantil, tendo como base teórica a psicologia ecológica. Diferentes affordances de risco foram analisadas tendo em conta não só os aspectos morfológicos das crianças, mas também os seus comportamentos em envolvimentos específicos. Foram estudadas as acções de alcançar e trepar devido à sua relevância em termos de segurança infantil. A percepção que os adultos têm das affordances das crianças foi repetidamente investigada em tarefas de alcançabilidade, indicando que os adultos conseguem prever os limites de acção das crianças com uma precisão razoável, e que os erros de estimativa e a tendência de erro dependem de características do observador, da criança e da tarefa. A experiência perceptiva parece ter um papel importante no ajustamento à informação que especifica as affordances das crianças. A observação de crianças a realizar uma única vez uma acção reduz significativamente os erros de estimativa, particularmente quando as estimativas iniciais são pouco precisas. Num dos capítulos replicámos uma situação comum de afogamento: as crianças, na borda da piscina, tentaram alcançar um brinquedo que se encontrava na água. As crianças utilizaram diferentes modos de acção, mas a maioria sentou-se e caiu na água quando o brinquedo estava para além do seu limite de alcançabilidade. A percepção dos pais foi também estudada. Dois estudos analisaram as affordances para as crianças de barreiras de segurança, indicando que as barreiras mais comuns de grades horizontais e de painel são fácil e rapidamente transpostas. Os resultados também indicam que barreiras de protecção adequadas devem ter em conta as dimensões corporais e a habilidade motora das crianças. Esta tese contribui para uma melhor compreensão dos comportamentos das crianças em envolvimentos de risco potencial, assim como para o conhecimento da percepção que os adultos têm dos limites de acção das crianças. Doutoramento em Motricidade Humana na especialidade de Ciências da Motricidade FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia; ANEC - The European Consumer Voice in Standardization: grant ANEC_ML-2007-0069
Document Type Doctoral Thesis
Language English
Advisor(s) Barreiros, João Manuel Pardal
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