Document details

Design de identidades corporativas do designer Carlos Rocha

Author(s): Daniel, André Filipe Martins

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.5/3309

Origin: Repositório da UTL

Subject(s): Carlos Rocha; Portugal; Design gráfico; Identidade corporativa; Símbolos; Graphic design; Corporate identity; Symbols


Description

Tese de Mestrado em Design de Comunicação

O designer Carlos Rocha é uma figura incontornável na História do Design em Portugal, com especial destaque na área da identidade corporativa. No âmbito desta investigação, fez-se uma contextualização histórica do seu trabalho reconhecendo as suas principais influências, correntes de pensamento e objectos de inspiração. Este processo resultou na compreensão da importância de Carlos Rocha na criação de identidades para grandes empresas em Portugal bem como as características que lhes conferiram sucesso. Para atingir estes objectivos, foram utilizados métodos qualitativos não intervencionistas assentes numa triangulação metodológica entre crítica literária, entrevistas e estudo de casos/ análise de arquivo. Analisou-se uma selecção de símbolos representativos de importantes projectos de identidade corporativa (caso da EDP, INE e Banif) com a finalidade de entender quais os elementos intrínsecos essenciais à qualidade e bom funcionamento destas marcas. Desta forma, foi possível reconhecer a obra de Carlos Rocha, consolidando novo e importante conhecimento científico na área do Design.

The designer Carlos Rocha is a remarkable figure in the History of Portuguese Design, particularly in the subject of corporate identity. The main goal of this investigation is to both historically contextualize Carlos Rocha’s work as well as identify his key influences, line of thought and objects of inspiration. This process led to a greater understanding of Carlos Rocha’s importance in the creation of corporate identities for some of Portugal’s leading companies, as well as the features that made them so successful. In order to achieve this goal, qualitative and non-interventionist methods were used in a methodological triangulation between the literary critique, interviews and case studies/archive analysis. A selection of representative symbols from important corporative identity projects (like EDP, INE and Banif) was analyzed in order to comprehend which intrinsic elements are essential to the quality and well functioning of these brands. In doing so, it was possible to bring recognition to Carlos Rocha’s work, generating at the same time important new knowledge in the field of Design.

Document Type Master thesis
Language Portuguese
Advisor(s) Brandão, João
Contributor(s) Repositório da Universidade de Lisboa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents