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Sustentabilidade: entre a utopia, a prática e a estratégia empresarial

Author(s): Andreia Silva da Rosa de Amorim

Date: 2009

Origin: OASIS br

Subject(s): Social responsibility; Responsabilidade social; Estratégia; Business strategy; Responsabilidade social da empresa; ADMINISTRACAO; Sustainability; Sustentabilidade empresarial; Desenvolvimento sustentável; Sustainable development


Description
Bringing an instigate report on current topics, this study is to contribute to the discussion on the emergence of a new paradigm of development and the positioning of the business within this new paradigm, their contributions and their limits. Sought to analyze how the theory of sustainable development, the ideas of social responsibility and the emergence of a sustainable business bring influences and is incorporated into the strategies and business practices of Catarinense organizations. So provocative, get some ideas and discussions on the influences of hegemonic models of economic growth and fallacies as their ideal model of development for the planet, showing scientific studies and positions that are often placed in the margin of the more disputed tables of business discussions. Sought to make a historic rescue of the about the sustainability development topics, social responsibility, sustainability and business strategy, providing references to various areas of science and knowledge, enhancing the academic productions "tupiniquins" as well as publications and translations in Portuguese. To confirm the trend and the emergence of the incorporation of principles and practices of sustainable development to business strategies, since their creation, this work presents several pieces of research recently undertaken, and presents in full the results of research conducted with the organizations connected to Movimento Catarinense para Excelência, which indicated the importance of adherence to concepts such as sustainable development, social responsibility and sustainability to business strategy O presente trabalho propõe-se a contribuir com a discussão sobre a emergência de um novo paradigma de desenvolvimento e sobre o posicionamento do meio empresarial nesse novo paradigma, suas contribuições e seus limites. Busca-se analisar o quanto a teoria do desenvolvimento sustentável, as ideias de responsabilidade social e o surgimento de uma sustentabilidade empresarial trazem influências e o quanto estão sendo incorporadas às estratégias e às práticas empresariais de organizações catarinenses. De modo provocativo, o trabalho levanta algumas ideias e discussões sobre as influências de modelos hegemônicos de crescimento econômico e suas falácias como modelo ideal de desenvolvimento para o planeta, apontando estudos científicos e posicionamentos que por muitas vezes são colocados à margem das mesas de discussões empresariais mais concorridas. Buscou-se fazer um resgate histórico multilateral sobre os temas desenvolvimento sustentável, responsabilidade social, sustentabilidade e estratégia empresarial, trazendo referências de diversas ciências e áreas do conhecimento, valorizando as produções acadêmicas nacionais bem como as publicações e traduções em língua portuguesa. Para confirmar a tendência e a emergência da incorporação de princípios e práticas de promoção do desenvolvimento sustentável para as estratégias empresariais desde o seu nascedouro, este trabalho apresenta fragmentos sobre pesquisas desenvolvidas recentemente. Também apresenta na íntegra os resultados da pesquisa realizada com organizações ligadas ao Movimento Catarinense para Excelência e que indicaram a importância da aderência de conceitos como desenvolvimento sustentável, responsabilidade social e sustentabilidade para a estratégia empresarial
Document Type Other
Editor(s) Clerilei Aparecida Bier
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