Author(s):
Martins, Humberto ; Alves Costa, Catarina
Date: 2022
Origin: Aniki : Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
Subject(s): History of anthropology; representation; Portugal; indigenous cinema; essay-film; História da antropologia; representação; Portugal; cinema indígena; filme-ensaio
Description
This special section of Aniki explores crossed histories of cinema and anthropology based on six texts that seek to account for how the two fields have been ‘fertilized’ with contributions from both sides. The history of cinema and (visual) anthropology is a history made of mutualisms, not always obvious or easily identifiable. With this thematic dossier, which puts together six studies and six particular stories, we intend to contribute to the history of the visual representation of people in ethnographic cinema and in visual anthropology, exploring issues of knowledge, narrative and construction that place the theme of anthropologically appropriated moving images in relation to ethical and political dimensions that are inescapable for authors, spectators, represented people, and image scholars.
Este dossier temático explora histórias cruzadas do cinema e da antropologia através de seis textos que procuram dar conta de como os dois campos têm sido ‘fertilizados’ com contributos dos dois lados. A história do cinema e da antropologia (visual) é uma história feita de mutualismos, nem sempre óbvios ou facilmente identificáveis. A partir de seis estudos e de seis histórias particulares, pretendemos contribuir, com este dossier, para a história da representação visual das pessoas no cinema etnográfico e na antropologia visual, explorando questões de conhecimento, narrativa e construção que posicionam o tema das imagens em movimento antropologizáveis em relação a dimensões éticas e políticas inescapáveis para autores, espectadores, representados, e estudiosos da imagem.