Document details

Apropriação de tecnologia "Web 2.0" no Ensino Superior

Author(s): Simões, Luís ; Gouveia, Luis Borges

Date: 2011

Persistent ID: http://hdl.handle.net/10284/3168

Origin: Repositório Institucional - Universidade Fernando Pessoa

Subject(s): Apropriação; Affordance; Web 2.0; Ensino Superior; Appropriation; Higher Education


Description

Neste artigo, defendemos que o conceito de apropriação (tecnológica) é central para se compreender a influência, no Ensino Superior, das tecnologias vulgarmente associadas à chamada “Web 2.0”. Fazemos uma associação entre o conceito de apropriação e a ideia de “affordance” (i.e. a percepção que as pessoas têm acerca das possíveis utilizações de uma ferramenta ou utensílio). À luz destes conceitos, analisamos as características de um subconjunto de ferramentas de Web 2.0 (e.g. Wikis, Blogues), e as potencialidades resultantes, para o Ensino Superior, das dinâmicas específicas do processo de apropriação tecnológica destas ferramentas. The authors defend that the concept of (technological) appropriation is a key term to understand the Web 2.0 tools in Higher Education. They make a strong case from the necessity to relate the concept of appropriation with that of affordance (i.e. the perceived potential utilization of a tool). Based on these concepts, the authors inspect the properties of a sub-set of Web 2.0 tools (e.g. Wikis, Blogs), and they reflect upon the impacts in Higher Education resulting from specific technological appropriation dynamics.

Document Type Journal article
Language Portuguese
Contributor(s) Repositório Institucional da Fernando Pessoa
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents