Author(s):
Ribeiro, Ana Almeida ; Henriques, Maria Adriana ; Cunha, Madalena
Date: 2024
Persistent ID: http://hdl.handle.net/10400.26/57644
Origin: Escola Superior de Enfermagem de Lisboa
Subject(s): patient satisfaction; psychometrics; quality assurance; health care; validation study
Description
Background: Patient satisfaction is a pivotal indicator of the quality and effectiveness of healthcare services delivered.Objective: Psychometrically validate the Patient Satisfaction Scale, developed by the Quality Com-mission of a hospital unit in the north of the country and currently in use at the institution.Methodology: Exploratory and confirmatory factor analysis was conducted with a sample of 231 chronic disease patients receiving outpatient care at the referred unit.Results: Two main components emerged - Quality of care and satisfaction of healthcare service users and Infrastructure and service logistics. The scale demonstrated robustness, achieving a Cronbach’s Alpha of 0.97.Conclusion: This research notably advances healthcare in Portugal by introducing a validated tool for future evaluations, aiming at the continuous improvement of healthcare service quality
Enquadramento: A satisfação das pessoas que utilizam os cuidados de saúde é um indicador crucial da qualidade e eficácia dos serviços prestados. Objectivo:Validar psicometricamente a Escala de Satisfação dos Utentes, desenvolvida pela Comissão de Qualidade de uma unidade Hospitalar no norte do país e atualmente em uso na instituição. Metodologia: Procedeu-se à análise fatorial exploratória e confirmatória, com uma amostra de 231 pessoas com doença crónica, em acompanhamento na consulta externa, da referida unidade. Resultados: Emergiram dois componentes principais - Qualidade de atendimento e satisfação das pessoas que utilizam os cuidados de saúde e infraestrutura e logística do serviço. A escala mostrou-se robusta, com um Alfa de Cronbach de 0,97.Conclusão: Este estudo contribui de forma relevante para a área da saúde em Portugal, disponibili-zando um instrumento validado para avaliações futuras, com vista à melhoria contínua da qualidade dos serviços de saúde