Document details

Evaluation algorithms: modeling and application in the student evasion study

Author(s): Lima, Marcos Antonio Martins ; Maia, José Leudo ; Sousa, Ana Cléa Gomes de ; Abreu, Mariana Cristina Alves de ; Lima, Ana Paula de Sousa ; Oliveira, Suzana de Andrade Gonçalves de

Date: 2021

Origin: Oasisbr

Subject(s): Institutional Evaluation; School Evasion; Evaluation Algorithm; Quality of Education.; Evaluación Institucional; Evasión Escolar; Algoritmo de Evaluación; Calidad de la Educación.; Avaliação Institucional; Evasão Escolar; Algoritmo de Avaliação; Qualidade da Educação.


Description

This paper aims to apply the concept of evaluation algorithms in the study of evasion, retention and graduation rates at the Sobral campus of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará [Federal Institute of Education, Science and Technology of Ceará] between 2009.1 and 2015.1. It identifies, from management’s perspective, factors that influence these phenomena and, consequently, the performance of this educational institution. This is an evaluative study based on a quantitative-qualitative methodological approach. Its theoretical categories comprise strategic planning, self-assessment and educational quality. To this end, data from documentary analysis was triangulated with indications derived from the semi--structured interview. The main results of the application of the algorithm and the generation of a Course Quality Indicator indicated that the analyzed courses were not very efficient, since more than half received the lowest grade (E) and none of the courses under analysis obtained a grade of (A) or (B) for efficiency. 

Este artículo tiene como objetivo aplicar el concepto de algoritmo de evaluación en el estudio de la evasión, retención y egresados del Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología, campus de Sobral, entre 2009.1 y 2015.1, e identificar, desde la perspectiva de los gestores, los factores que influyen en estos indicadores y, en consecuencia, en el desempeño de esta institución de enseñanza. Este es un estudio evaluativo presentado basado en una estrategia metodológica cuantitativa y cualitativa y tiene como categorías teóricas el planeamiento estratégico, la autoevaluación y la calidad educativa. Con este fin, los datos del análisis documental se triangularon con las indicaciones aportadas en la entrevista semiestructurada. Los principales resultados de la aplicación del algoritmo y la generación de un Indicador de Calidad del Curso indicaron que los cursos analizados no fueron muy eficientes, ya que más de la mitad obtuvo el concepto más bajo (E) y ninguno de los cursos analizados obtuvo un concepto de eficiencia A o B. 

O presente artigo objetiva aplicar o conceito de algoritmo de avaliação no estudo da evasão, retenção e formados do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará, campus Sobral, entre 2009.1 e 2015.1, identificando, na perspectiva dos gestores, os fatores que influenciam esses fenômenos e, consequentemente, o desempenho dessa instituição de ensino. Trata-se de um estudo avaliativo apresentado com base em estratégia metodológica quanti--qualitativa e tem como categorias teóricas o planejamento estratégico, a autoavaliação e a qualidade educacional. Para tanto, realizou-se triangulação dos dados da análise documental com os sinais trazidos da entrevista semiestruturada. Os principais resultados da aplicação do algoritmo e geração de um Indicador de Qualidade do Curso (IQC) apontaram que os cursos analisados não se mostraram muito eficientes, dado que mais da metade obteve o menor conceito (E) e nenhum dos cursos em análise alcançou conceito A ou B de eficiência.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents