Author(s):
Carvalho, Célia Barreto ; Benevides, Joana ; da Motta, Carolina ; Cabral, Joana ; Pereira, Carolina ; Teixeira, Marco ; Peixoto, Ermelindo
Date: 2019
Origin: Psychologica
Subject(s): self-criticism; confirmatory factor analysis; self-reassurance; children; autocriticismo; análise confirmatória; autotranquilização; crianças
Description
Self-criticism may be understood as a harmful self-evaluation that implies feelings of uselessness and guilt towards perceptions of failure. Goals: to explore the latent structure and other psychometric properties of the Forms of Self-Criticizing and Reassuring Scale for Children (FSCRS -C) of the Portuguese population. Method: the FSCRS-C was administered to 249 Azorean children. Results: a two-dimensional model was confirmed including the Self-criticism and Self-reassuring subscale, which presented good internal consistency. The FSCRS -C presented good divergent and convergent validity. Conclusion: the adapted version for children provides a robust measure to be used in studies aiming at the study of the development of this construct.
O autocriticismo pode ser entendido como uma autoavaliação prejudicial que implica sentimentos de inutilidade e culpa quando o sujeito se depara com situações de fracasso. Objetivos: explorar a estrutura latente e qualidades psicométricas da Escala das Formas do Autocriticismo e Autotranquilização (FSCRS-C) da população infantil portuguesa. Método: o FSCRS-C foi administrado a 249 crianças açorianas. Resultados: verifica-se uma estrutura bidimensional que incluiu o autocriticismo e autotranquilização. As subescalas apresentaram uma boa consistência interna. O FSCRS-C apresentou uma boa validade divergente e convergente. Conclusão: a versão adaptada para crianças fornece uma medida robusta a ser utilizada em estudos visando o estudo do desenvolvimento deste construto.