Document details

A Course on Cognitive and Behavioural Interventions for Sleep Disorders within a Master Degree Programme in Clinical and Health Psychology: The First Triennium Experience

Author(s): Gomes, Ana Allen

Date: 2020

Origin: Psychologica

Subject(s): CBT; psychology master degree; insomnia; sleep disorders; behavioural sleep medicine; terapia cognitiva-comportamental na insónia; mestrado em psicologia; insónia crónica; perturbações de sono; medicina comportamental do sono


Description

Given the prevalence of sleep disorders, the efficacy and effectiveness of behavioural and cognitive interventions, mainly CBT for insomnia, we consider that a course on the topic should be introduced within the psychology master degree programmes. Since 2017/18 we are offering the optional course: Psychological Interventions on Sleep Disorders. The present work summarizes the course syllabus and analyses the students’ perceptions regarding the first three editions. One hundred and twenty psychology master degree students have voluntarily registered at the course. End-of-semester online institutional anonymous questionnaires were voluntarily completed. Participants were asked to rate the course in a variety of parameters using a 5-point scale (1 = minimum; 5 = maximum). Ninety questionnaires were completed. Mean scores on each item (addressing: bibliography/other learning materials; quality of learnings; learning results; non-redundancy concerning other courses; theoretical-practical articulation; students’ active participation in the learning processes; development of analytical and critical reflection/thinking skills; overall self-assessment) ranged between 4.23 and 4.46, items’ mean score = 4.35. Students’ perceptions on the first three semesters of the course were clearly encouraging. By offering a course on behavioural interventions for sleep disorders at master degree level, we hope to contribute to increase its delivery in health contexts in the near future.

A prevalência de perturbações de sono e os dados sobre eficácia e efetividade das terapias comportamentais e cognitivas justificam a criação de uma disciplina dirigida a mestrandos em psicologia clínica e da saúde. Desde 2017/18, oferecemos a disciplina opcional “Intervenções Psicológicas nas Perturbações do Sono”. O presente trabalho pretende apresentar e contextualizar esta disciplina e analisar os primeiros resultados dos inquéritos aos estudantes. Cento e vinte mestrandos em psicologia inscreveram-se na disciplina nos três primeiros anos, dos quais 90 submeteram anonimamente a sua avaliação, preenchendo online (em local e horário extra-aula) os questionários institucionais da Universidade de Coimbra. Cada item incidia num determinado aspeto da disciplina (numa escala de 1= mínimo a 5=máximo). As pontuações médias dos itens (contemplando: bibliografia/materiais de apoio; qualidade das aprendizagens; resultados da aprendizagem; não redundância face a outras disciplinas; articulação entre teóricas e práticas; participação ativa no processo de aprendizagem; desenvolvimento de competências; avaliação global da disciplina) variaram entre 4.23 e 4.46, média global = 4.35. Os resultados dos três primeiros anos foram claramente encorajadores. Ao oferecermos esta disciplina durante a formação de mestrado a futuros psicólogos clínicos, esperamos fomentar a tão necessária oferta da terapia cognitivo-comportamental na insónia e ainda noutros problemas de sono.

Document Type Journal article
Language English
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents