Author(s): Miguel, Alcino Chimuco ; Ribeiro, Eugénia
Date: 2025
Origin: Revista Psicologia
Subject(s): COVID-19 Pandemic; Higher Education; Student Experience; Angola; Pandemia Covid-19; Ensino Superior; Experiência dos Estudantes; Angola
Author(s): Miguel, Alcino Chimuco ; Ribeiro, Eugénia
Date: 2025
Origin: Revista Psicologia
Subject(s): COVID-19 Pandemic; Higher Education; Student Experience; Angola; Pandemia Covid-19; Ensino Superior; Experiência dos Estudantes; Angola
The psychological effects of the COVID-19 pandemic on higher education (HE) students have been linked to young adult development and to changes in academic practices and dynamics. The impact of these conditions is rarely contextualized within the cultural knowledge of the populations being studied. This study aimed to understand the perceptions of Angolan students regarding their academic experiences during the COVID-19 pandemic. Data were collected through an open-ended questionnaire administered online. A thematic analysis of students’ responses was conducted, which identified three central themes: The difficult academic experience of loss and threat, Specific concerns and challenges beyond academic life, and Resources for coping during the confinement period. The study’s findings are discussed in light of their alignment with the results of similar research and through contextualization of the specific emerging subthemes within dimensions of Angolan culture.
Os efeitos psicológicos da pandemia Covid-19 nos estudantes do Ensino Superior (ES) têm sido associados a condições relacionadas com o desenvolvimento do jovem adulto e com as alterações nas práticas e dinâmicas académicas. O impacto destas condições raramente é contextualizado no conhecimento cultural das populações estudadas. Este estudo teve como objetivo compreender a perceção dos estudantes angolanos sobre as suas experiências académicas durante a pandemia Covid-19. A recolha de dados foi realizada através de questionário aberto, administrado via internet. Foi realizada uma análise temática das respostas dos estudantes que permitiu identificar 3 temas centrais: Experiência académica difícil de perda e de ameaça, Preocupações e dificuldades específicas para além da vida académica e Recursos para enfrentar o período de confinamento. Os resultados do estudo são discutidos considerando a sua congruência com os resultados de outros estudos similares e contextualizando a especificidade dos subtemas emergentes em dimensões da cultura angolana.