Author(s):
Faria, Luísa ; Santos, Nelson Lima ; Takšić, Vladimir ; Räty, Hannu ; Molander, Bo ; Holmström, Stefan ; Jansson, John ; Avses, Andreja ; Extremera, Natalio ; Fernández-Berrocal, Pablo ; Toyota, Hiroshi
Date: 2006
Origin: Revista Psicologia
Subject(s): -
Description
This article aims to discuss the cross-cultural validation of the Emotional Skills and Competence Questionnaire (ESCQ), consisting of 45 items divided into three subscales – (i) perceiving and understanding emotion (PU), (ii) expressing and labeling emotion (EL), and (iii) managing and regulating emotion (MR) –, as well as being classified as a “trait emotional intelligence” or “perceived emotional intelligence” measure. Originally, it was developed in Croatian settings using theoretical framework from the emotional intelligence model (Mayer & Salovey, 1997), however, it has been translated into English and presented, in 2001, at the 7th European Congress of Psychology, in London. The psychometric qualities and the relations of ESCQ with several relevant constructs in Croatian, Portuguese, Finnish, Swedish, Slovene, Spanish, and Japanese contexts are presented, using target samples of mainly high school and university students, as well as older subjects (workers and supervisors), evidencing construct, convergent, divergent and concurrent validity. However, the Cronbach alpha of the MR scale needs improvement, stressing the need to pursue the validity studies of the ESCQ. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.390
Este artigo tem como objectivo discutir a validação intercultural do Emotional Skills and Competence Questionnaire (ESCQ), sendo constituído por 45 itens divididos em três subescalas – (i) percepção emocional (PE), (ii) expressão emocional (EE) e (iii) capacidade para lidar com a emoção (CLE) –, e classificado como um instrumento de avaliação da “inteligência emocional de tipo traço” ou da “percepção de competência emocional”. Foi originalmente desenvolvido no contexto croata, de acordo com a perspectiva teórica de Mayer e Salovey (1997), tendo sido traduzido para inglês e apresentado, em 2001, no 7th European Congress of Psychology, em Londres. São apresentadas as qualidades psicométricas e as relações do ESCQ com outros construtos relevantes, nos contextos Croata, Português, Finlandês, Sueco, Esloveno, Espanhol e Japonês, utilizando amostras-alvo de estudantes do ensino secundário e universitário, bem como de sujeitos mais velhos (trabalhadores e supervisores de empresas), tendo evidenciado bons valores de validade de construto, convergente, divergente e concorrente. Contudo, o valor de alpha de Cronbach da subescala CLE exige melhoria, enfatizando a necessidade de prosseguir os estudos de validade do ESCQ. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.390