Document details

Psychosocial regulation in the organization of intelligence beliefs: relations between social representations of intelligence and personal conceptions of intelligence

Author(s): Amaral, Virgílio

Date: 2006

Origin: Revista Psicologia

Subject(s): -


Description

In the present work we analyse the processes that regulate the organization of beliefs about intelligence in adolescents, namely the influence of the “familiarity” with the object of the representation. Results show that subjects for whom intelligence is an unfamiliar topic explain it in a biological way and represent it as a natural gift. We also research the relations among the “familiarity” principle, the social representations of intelligence, and the personal conceptions of intelligence. Results predict negatively static conceptions and positively dynamic conceptions. We also find that a belief in the “natural inequality” of intelligence is a hegemonic lay theory, shared both by static and dynamic subjects. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.391

No presente trabalho analisam-se os processos que regulam a organização de crenças sobre a inteligência em adolescentes, nomeadamente a influência da “familiaridade” com o objecto de representação sobre tais crenças. Os resultados mostram que os sujeitos para os quais as diferenças interindividuais de inteligência constituem algo de inexplicável tendem a explicá-la de modo biológico e a naturalizá-la, sob a forma de uma teoria implícita dos dons (desigualmente) naturais. Investigam-se, ainda, as relações entre o princípio da “familiaridade” com a inteligência, as representações sociais da inteligência e as concepções pessoais de inteligência. Os resultados mostram que as crenças que postulam a existência de “inteligências alternativas” às definidas pela instituição escolar predizem negativamente as concepções estáticas e positivamente as concepções dinâmicas. Verifica-se, também, que a crença nas “desigualdades naturais” da inteligência é hegemónica, sendo partilhada quer pelos sujeitos estáticos, quer pelos dinâmicos. DOI: http://dx.doi.org/10.17575/rpsicol.v20i2.391

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo