Document details

THE RELEVANCE OF ORGANIZATIONAL VALUES: AN ANALYSIS OF SOME PORTUGUESE SMES

Author(s): Moreira, Carlota

Date: 2014

Origin: Polissema

Subject(s): Organizações; PME; Comunicação Organizacional; Cultura Organizacional; Comunicação Intercultural; Valores; Organisations; Small and Medium Enterprises; Corporate Communication; Corporate Culture; Intercultural Communication; Values


Description

We are presently living in a globalized society ruled by Technologies of Information and Communication (TIC). This fact has had impacts, often negative, on the organizations, due to the enormous velocity non filtered (and frequently speculative and lacking factual confirmation) information circulates. This is the reason why it is important that companies communicate their culture in a consistent manner, guarantying their differentiation and survival in the current context of such saturated markets. It is then urgent that they go through a process of self-analysis, in order to identify and highlight their values, central elements of the organizational culture. These values operate as a guideline to corporate actions and are most relevant for allowing the alignment of the workers’ culture with that of the organization, resulting in an increased motivation for work, and therefore potentiating the performance of the organization to the maximum level. In the current worldwide scenario, we have been witnessing the growing bet on strategic corporate communication by organizations and the progressive parting with the previously reigning paradigm that privileged marketing communication instead. In Portugal, however, and more accurately in Small and Medium Enterprises (PMEs), there is still a lot of work to be done in the area of Corporate Communication. In fact, a high rate of PMEs does not have an online website, and of those which do have one, only a small number uses it to expose corporate values. Thus, there is an incisive contrast in comparison to the international reality, where the value of Corporate Communication has already been recognized.

Vivemos atualmente numa sociedade globalizada, dominada pelas Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC). Este facto tem tido impactos, muitas vezes negativos, nas organizações, devido à enorme velocidade de circulação de informação não filtrada e, por isso, frequentemente especulativa e sem fundamentação factual. É, por este motivo, importante que as empresas comuniquem de forma consistente a sua cultura, criando vínculos com os diversos segmentos de clientes e assegurando, desta forma, a sua diferenciação e sobrevivência no presente contexto de elevada saturação dos mercados. Urge, assim, que realizem um processo de autoanálise para identificarem e destacarem os seus valores, elemento central da sua cultura organizacional. Estes valores servem de linha orientadora das ações organizacionais e relevam sobremaneira por permitirem um alinhamento da cultura dos colaboradores com a da organização, impulsionando a sua motivação para o trabalho, e logo potenciando ao máximo o desempenho da organização. No panorama mundial, tem-se constatado uma aposta crescente das organizações na comunicação institucional estratégica e um progressivo afastamento do anterior paradigma que privilegiava a comunicação de marketing. Em Portugal, no entanto, e referindo-nos mais concretamente às Pequenas e Médias Empresas, reconhece-se que há ainda um grande trabalho a fazer na área da Comunicação Empresarial, já que uma grande percentagem destas empresas não tem página institucional online e, das que a têm, poucas são as que aí colocam, de forma explícita, os seus valores organizacionais. Verifica-se, portanto, que existe um contraste marcante em relação à realidade internacional, onde já se começa a considerar o valor de que se reveste a aposta em boa Comunicação Organizacional.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents