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Comparative study of participation, interaction and communication in dyads with children with developmental delay and with children with typical development during a construction task

Autor(es): Veiga, Bruno ; Fernandes, Isabel ; Sousa, Otília ; Nunes, Clarisse ; Fuertes, Marina

Data: 2020

Origem: Sensos-e

Assunto(s): Tasks of joint construction; Adult-child interaction; Communication; Participation; Global Development Delay; Tarefas de construção conjunta; Interação adulto-criança; Comunicação; Participação; Atraso Global do Desenvolvimento


Descrição

From birth, all children have the right to full social inclusion. Participation in collaborative tasks contributes to their inclusion. In this study, participated 14 dyads with children with global developmental delay and 14 dyads with children with typical development. They were matched according to gender and age. Each dyad was independently observed in the Tandem situation (a semi-free filmed observation), and participants were asked to make a product of their choice within 20 minutes, with materials and tools at their disposal. Our propose was to describe and compare the two study groups: i) child's authorship and participation through the product description; ii) quality of adult interactive behaviors through the application of Tandem scales; (iii) quality of adult communicative behavior by frequency recording; and iv) know the strategies used by the adult during the activity by describing the behaviors in narratives. Children with developmental problems received fewer symbolic opportunities (the adult used more concrete language and directed realization to concrete objects), active participation (most of the authorship of the products was from the adult) and recognition (praise) than the rest. In short, adult behavior and communication varied in both study groups.

Desde o nascimento, todas as crianças têm direito à plena inclusão social. A participação em tarefas colaborativas contribui para inclusão. Neste estudo participaram 14 díades com crianças com atraso global de desenvolvimento e 14 díades com crianças com desenvolvimento típico emparelhadas com sexo e idade. Cada díade foi observada independentemente na situação Tandem (uma observação filmada semilivre), sendo pedido aos participantes, que realizassem em 20 minutos, um produto à sua escolha, com materiais e ferramentas que se encontravam ao seu dispor. Pretendia-se descrever e comparar nos dois grupos de estudo: i) a autoria e participação da criança através da descrição do produto; ii) a qualidade dos comportamentos interativos do adulto através da aplicação das escalas Tandem; iii) a qualidade dos comportamentos comunicativos do adulto por registo de frequências; e iv) conhecer as estratégias usadas pelo adulto durante a atividade através da descrição dos comportamentos em narrativas. As crianças com problemas de desenvolvimento receberam menos oportunidades simbólicas (o adulto usou linguagem mais concreta e direcionou a concretização para objetos concretos), de participação ativa (a maioria da autoria dos produtos foi do adulto) e de reconhecimento (elogios) do que as restantes. Em suma, o comportamento e comunicação do adulto variou nos dois grupos de estudo.

Tipo de Documento Artigo científico
Idioma Português
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