Author(s):
Gonçalves Nogueira, Lígia ; Maia-Lima, Cláudia ; Couto, Ângela ; Almeida, Cláudia ; Silva, Filipa
Date: 2020
Origin: Sensos-e
Subject(s): STEM; STEAM; Early childhood; Emerging mathematics; Active learning; STEM; STEAM; Primeira infância; Matemática emergente; Aprendizagem ativa
Description
In early childhood, each game, each experience, each new finding, should be seen as an opportunity for the development of new learning for the child. Those moments must be an opportunity for the development of learning, where the educator must explore paths that predispose the child to observe, question, analyze, reflect, build, think, and assign meaning to their actions and observations. The project presented here, developed with a group of children aged two and three, was born out of the spontaneous curiosity of a child around a snail, and integrated the areas of knowledge in a STEAM approach. The different activities launched around the snail, with the issues triggered by curiosity and interaction between children, together with the challenges and issues raised by the educator, triggered meaningful learning with the irreplaceable contribution of the resulting communicative structures.
Na primeira infância, cada brincadeira, cada experiência, cada novo achado, devem ser encarados como uma oportunidade de desenvolvimento de novas aprendizagens para a criança. Para que esses momentos se traduzam em oportunidades de desenvolvimento da aprendizagem, o educador deverá explorar caminhos que predisponham a criança a observar, a questionar, a analisar, a refletir, a construir, a pensar, a atribuir significado às suas ações e observações. O projeto que aqui se apresenta, desenvolvido com um grupo de crianças com 2 e 3 anos de idade, nasceu da curiosidade espontânea de uma criança em torno de um caracol, e integrou as áreas do saber numa abordagem STEAM. As diferentes atividades lançadas em torno do caracol, com as questões despoletadas pela curiosidade e interação entre crianças juntamente com os desafios e as questões lançadas pelo educador, desencadearam aprendizagens com significado com o contributo insubstituível das estruturas comunicativas daí resultantes.