Document details

Development, evaluation and implementation of a learning object aimed at raising awareness of the dangers of smoking in elementary school children

Author(s): Cruz, José Pedro

Date: 2020

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning


Description

According to the National Toxicology Programme, Environmental Tobacco Smoke (ETS) consists of more than 4000 chemical substances, at least 250 of which are toxic and/or carcinogenic to humans. The age group that is most vulnerable to the harmf ul effect of ETS is children and newborns, since their bodies are still growing and the airways, both upper and lower, are not developed. In order to help primary school teachers to convey all the information that can be considered an added value for the future w ith regard to smoking, the need arises to create electronic content that can facilitate and/or enhance the teaching-learning processes. The objectives of the project are to introduce the topic of smoking by highlighting the inherent hazards, promoting healthy living habits and designing and building a learning object (LO) to support 1st cycle teachers. The LO construction model is divided into six phases: Analysis; Instructional Design; Electronic Content Design and Production; Integration and Testing in a web-based platform; Evaluation and Validation; and Implementation. In conclusion, it is imperative to act in the prevention of smoking habits, but also in the promotion of smoking cessation. The development, evaluation and implementation of a learning object aimed at raising awareness of the dangers of smoking in children in the elementary school will be a benefit for future generations.

O Fumo Ambiental do Tabaco (FAT) é constituído, segundo o Programa Nacional de Toxicologia, por mais de 4000 substâncias químicas, das quais pelo menos 250 são tóxicas e/ou carcinogénicas para o ser humano. A faixa etária que apresenta maior vulnerabilidade ao efeito prejudicial do FAT são as crianças e recém-nascidos, uma vez que o seu corpo encontra-se ainda em fase de crescimento e as vias aéreas, quer superiores quer inferiores, não se encontram desenvolvidas. De forma a auxiliar os docentes do ensino primário a transmitirem toda a informação que pode ser considerada uma mais-valia para o futuro, no que diz respeito ao tabagismo, surge a necessidade de criar um conteúdo eletrónico que possa facilitar e/ou potenciar os processos de ensino-aprendizagem. Os objetivos do projeto passam por introduzir o tema tabagismo, realçando os malefícios inerentes e promovendo hábitos de vida saudáveis, e desenhar e construir um objeto de aprendizagem (OA) para apoio aos docentes do 1ºciclo. O modelo de construção do OA divide-se em seis fases: Análise; Desenho Instrucional; Desenho e Produção do Conteúdo Eletrónico; Integração e Teste numa plataforma baseada na web; Avaliação e Validação; e Implementação. Em forma de conclusão, torna-se imperioso atuar na prevenção dos hábitos tabágicos, mas também na promoção da cessação nos fumadores. O desenvolvimento, avaliação e implementação de um objeto de aprendizagem vocacionado para a sensibilização dos perigos tabágicos em crianças do 1º ciclo será um benefício para as gerações futuras.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents