Document details

COVID-19 and remote learning: A brief review of the literature

Author(s): Silva, Vítor

Date: 2021

Origin: Sensos-e

Subject(s): Remote teaching; COVID-19; Hybrid teaching; Distance learning; Pedagogical differentiation; Equity; Ensino Remoto; COVID-19; Ensino híbrido; Ensino a distância; Diferenciação pedagógica; Equidade


Description

This literature review identifies some remote learning practices and summarizes some of the most relevant advances in education research during the COVID-19 pandemic. It is based on the study of literature on topics such as: education in emergency situations; equity in access to education; distance learning; hybrid teaching; quality teaching and learning mediated by technology. It mainly focuses on the review of studies carried out in the scope of basic and secondary education and aims to outline a clear perspective of the learning contexts experienced during the pandemic. Although remote learning has never been experienced on such a large scale before, it has become possible to identify some good practices considering emerging literature, comments in academic media, information published in specialized journals, government documents and relevant organizations. The study's main findings indicate that: successful remote teaching requires access to well-designed technology and learning environments; it is essential that teachers receive adequate support and professional training; the health and well-being of the educational community must be a priority and health literacy must be included in the curricula; there is a need for plans for physical and social re-engagement and for differentiated learning methods and strategies when returning to classrooms; school-community-family relations are strengthened in this context and can appear as an opportunity that should be seized. Thus, it is expected that schools and educational agents can reflect on their responses and on how they can be better prepared for present and future situations.

Esta revisão da literatura identifica algumas práticas de aprendizagem remota e sintetiza alguns dos mais relevantes avanços na investigação em educação no decurso da pandemia de COVID-19. Baseia-se no estudo de literatura sobre temas como: educação em situações de emergência; equidade no acesso à educação; ensino a distância; ensino híbrido; ensino e aprendizagem de qualidade mediado pela tecnologia. Centra-se principalmente na revisão de estudos efetuados no âmbito da educação básica e secundária e tem como objetivo traçar uma perspetiva clara dos contextos de aprendizagem vivenciados no decurso da pandemia. Embora a aprendizagem remota nunca tenha sido vivenciada antes em tão grande escala tornou-se possível identificar algumas boas práticas considerando, nomeadamente, a literatura emergente, comentários nos media académicos, informações publicadas em jornais da especialidade, documentos governamentais e de organizações relevantes. As principais conclusões do estudo indicam que: o ensino remoto bem-sucedido exige o acesso a tecnologia e a ambientes de aprendizagem bem projetados; é fundamental que os docentes recebam o apoio adequado e formação profissional; a saúde e o bem-estar da comunidade educativa devem ser uma prioridade e a alfabetização em saúde deve ser incluída nos currículos; existe a necessidade de planos de reengajamento físico e social e de métodos e estratégias de aprendizagem diferenciada no retorno às salas de aula; as relações escola-comunidade-família saem reforçadas neste contexto e podem surgir como uma oportunidade que deve ser aproveitada. Assim espera-se que as escolas e agentes educativos possam refletir sobre as suas respostas e sobre a forma como podem estar mais bem preparados para situações presentes e futuras.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo