Document details

"What brings you here Mrs Maria?": Pilot experience of simulated patients in an ESMAE-ESS partnership

Author(s): Macedo, Rui ; Sousa, Andreia ; Salgado, Ana ; Oliveira, Cláudia Marisa ; Estrela, Joana

Date: 2021

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Fisioterapia; Simulação; Aprendizagem baseada em problemas; Physiotherapy; Simulation; Problem Based Learning


Description

Simulating different aspects of clinical practice is a tool available for pre-graduate training of healthcare professionals. It presents levels of complexity ranging from training skills in class, to consultation with simulated and standardized patients. The purpose of this study was to evaluate the perceptions of physiotherapy students about the performance of theater students as simulated patients in a pilot experience involving a collaboration between ESMAE-P. PORTO and ESS-P. PORTO. Seventy-nine students of the first degree in Physiotherapy evaluated the performance of 7 actors in the simulation of 7 clinical cases. The assessment was carried out through an online questionnaire, consisting of 8 questions in a Likert scale with four levels, ranging from 1-completely disagree to 4-completely agree. The average values of the degree of agreement of each question were used for analysis.   Physiotherapy students considered that the actors: represented in a credible/credible way (mean 3.4±0.88); that the information they gave was consistent with the health condition they were simulating (3.6±0.87); who gave the information accurately, and it is apparent the domain of the same (3.1±76); who gave information that had not been requested (2,2±0,84); who seemed insecure/hesitant (1.7±0.81); that the nonverbal language of the actors was consistent (3.1±0.77); who used terms and expressions consistent with the characters they were representing (3.4±0.64) and who; they were representing (2,2±0.91). The confidence interval was 95%. Physiotherapy students consider the performance of the actors positive in all aspects identified as relevant by the actors.

INTRODUÇÂO Simular diferentes aspetos da prática clínica, é uma ferramenta disponíveis para o treino pré-graduado de profissionais de saúde. Apresenta níveis de complexidade e que vão do treino de habilidades em aula, até à consulta com pacientes simulados e padronizados. O propósito do presente estudo foi avaliar as perceções dos estudantes de fisioterapia acerca do desempenho dos estudantes de teatro como pacientes simulados numa experiência-piloto de colaboração entre a ESMAE-P.PORTO e a ESS-P.PORTO. Setenta e nove estudantes do primeiro da licenciatura em Fisioterapia avaliaram o desempenho de 7 atores na simulação de 7 casos clínicos. A avaliação foi realizada através de um questionário online, constituído por 8 perguntas em formato de escala de Likert de quatro níveis variando de 1- discordo completamente até 4- concordo completamente. Foram usados os valores médios de grau de concordância de cada questão. Os estudantes de Fisioterapia consideraram que os atores: representaram de forma verosímil/credível (média 3,4±0,88); que a informação que deram era consistente com a condição de saúde que estavam a simular (3,6±0,87); que deram a informação com exatidão, sendo aparente o domínio da mesma (3,1±76); que deram informação que não tinha sido pedida (2,2±0,84); que pareciam inseguros/hesitantes (1,7±0,81); que a linguagem não-verbal dos atores era consistente (3,1±0,77); que usavam termos e expressões consistentes com a personagens que estavam a representar (3,4±0,64) e que; parecia que estavam a representar (2,2±0,91). O intervalo de confiança foi de 95%. Os estudantes de fisioterapia consideram o desempenho dos atores positivo em todas os aspetos identificados como relevantes pelos atores.

Document Type Journal article
Language Portuguese
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