Document details

Transition to Polytechnic Higher Education: Expectations and anticipated and experienced difficulties of undergraduate students

Author(s): Barros, Sílvia ; Sousa, Mafalda ; Pessanha, Manuela ; Padrão, Carla ; Gomes, Sérgio ; Fonseca, Ernesto ; Guimarães, Cristiana ; Porto, Ana María

Date: 2022

Origin: Sensos-e

Subject(s): Polytechnic Higher Education; Transition; Expectations; Self-efficacy; Expected and experienced difficulties; Ensino Superior Politécnico; Transição; Expectativas; Autoeficácia; Dificuldades antecipadas e experienciadas


Description

In Portugal, over the past decades, applications for Higher Education (HE) have increased substantially, with the consequent diversification of students’ characteristics, family background, as well as the courses and forms of access. This study aims to describe the academic expectations and anticipated difficulties of undergraduate students at the beginning of Polytechnic HE attendance, as well as to explore relationships between these variables, sociodemographic characteristics, access grade to HE, self-efficacy beliefs, and the difficulties experienced by students during the first semester attending HE. Three hundred and sixty undergraduate students participated in the study. The results have indicated that, upon entering HE, undergraduate students had positive expectations and anticipated few difficulties. Six months later, more difficulties tended to be reported by students: (a) who had anticipated more difficulties, (b) with a lower perception of self-efficacy, (c) who left their home environment to study (i.e., displaced students). This study may contribute to the expanding of scientific knowledge about the transition to Polytechnic HE, since the research is more frequent in the university context. By better understanding the expectations and experiences of these students, the present study may have implications for the organization of educational offers and a better support for students' adaptation.

Em Portugal, nas últimas décadas, as candidaturas ao Ensino Superior (ES) aumentaram substancialmente, com a consequente diversificação das características dos/as estudantes e suas famílias, assim como dos cursos e formas de acesso. Este estudo visa descrever as expectativas académicas e dificuldades antecipadas de estudantes de licenciatura, no início da frequência do ES Politécnico, assim como explorar relações entre essas variáveis, características sociodemográficas, nota de acesso ao ES, crenças de autoeficácia, e as dificuldades experienciadas pelos/as estudantes durante o primeiro semestre de frequência do ES. Participaram no estudo 360 estudantes que ingressaram em licenciaturas. Os resultados indicaram que, à entrada no ES, os/as estudantes de licenciatura apresentavam expectativas positivas e antecipavam poucas dificuldades. Após seis meses, tendiam a ser relatadas mais dificuldades por estudantes: (a) que tinham antecipado mais dificuldades, (b) com perceção de autoeficácia mais baixa, (c) que saíram do seu ambiente familiar para estudarem (i.e., estudantes deslocados/as). Esta investigação poderá contribuir para ampliar o conhecimento científico acerca da transição para o ES Politécnico, dada a investigação ser mais abundante no contexto universitário. Este estudo, ao permitir conhecer melhor as expectativas e vivências destes/as estudantes, pode ter implicações na organização das ofertas educativas e num melhor apoio na adaptação dos/as estudantes.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents