Autor(es):
Pinto, Maria João ; Fernandes, Sofia
Data: 2022
Origem: Cadernos Pedagógicos
Assunto(s): BES; Bibliotecas de Ensino Superior; Gestão da Informação; Produção Científica; Indicadores de Qualidade; Análises Bibliométricas; Higher Education; Information Management; Scientific Production; Quality Indicators; Bibliometric Analysis
Descrição
This communication aims to promote the field of Information Management in the context of the Libraries of Higher Education, namely the Library and Information Management (LIM) of the Portuguese Catholic University - Regional Center of Porto. The theme of "new challenges" and "new role" is not new in the context of Higher Education. However, the biggest challenge is to anticipate opportunities for intervention, see market niches that we can bring in academia and thus bring added value and innovation to our services. The LIM is a library of Higher Education with a universe of eight Academic Units, seven research centers / research laboratory and one State Associated Laboratory. Through skilled human resources, rigorous methodologies and tools available can provide the academic units and the proper institution and its own strategic advantage. Our object of study is exactly the end results of the institution’s activities in the higher education: the scientific production.
Esta comunicação pretende promover a área da Gestão da Informação no contexto das Bibliotecas de Ensino Superior, nomeadamente na Biblioteca e Gestão da Informação (BGI) da Universidade Católica Portuguesa – Centro Regional do Porto (CRP). A temática dos “novos desafios” e “novos papéis” não é nova no contexto das BES. No entanto, o maior desafio é antecipar oportunidades de intervenção, perceber os nichos de mercado que podemos atrair no meio académico e, assim, trazer valor acrescentado e inovador aos nossos serviços. A BGI é uma Biblioteca de ES com um universo de 8 Unidades Académicas, 7 centros de estudos/investigação e 1 laboratório associado do Estado. Através de recursos humanos qualificados, ferramentas disponíveis e metodologias rigorosas podemos dotar as UA’s e a própria instituição de uma vantagem estratégica. O nosso objecto de estudo é exactamente o resultado final das actividades das instituições de ES: a produção científica.