Document details

Communication Skills in the Undergraduate Education Programs of Physiotherapy Students: A Document Comparative Analysis

Author(s): Santos, Leonor Almeida ; Meneses, Rute F. ; Couto, Germano

Date: 2022

Origin: E- Revista de Estudos Interculturais

Subject(s): Comunicação clínica; Comunicação em saúde; Currículo; Fisioterapia; Ensino superior; Competência clínica; Clinical communication; Health communication; Curriculum; Physiotherapy; Higher education; Clinical competence


Description

The high importance of clinical/health communication skills in healthprofessions requires their introduction in undergraduate learning. A Comparative Document Analysis study was conducted to assess whether thecurricula/plans of study of physiotherapy courses at Portuguese higher educationinstitutions highlight the teaching of clinical/health communication skills and identifycurricular units which do so in an exclusive or inclusive way, characterizing that teaching.Research conducted between the end of December/2020 and the beginning ofMarch/2021, in order to identify the study cycles with accreditation of their curricularplans and syllabus contents of the curricular units that show the teaching of clinical/healthcommunication competencies. Documents/data survey, publicly available in the officialwebsites of the higher education institutions and in the electronic Portuguese officialpublication Diário da República, with subsequent complementary information, sent byemail, by the courses' coordinators.Twenty study programmes in physiotherapy were identified, registered at the Direção-Geral do Ensino Superior and accredited by the Agency for Assessment and Accreditationof Higher Education. Eight had a specific/exclusive curricular unit on the clinicalcommunication/health skills teaching, nine presented their teaching in an integratedmanner in other curricular units and another three did not present their teaching in aformal way in any curricular unit.We also found a disparity regarding the number of hours, the components, thesemester/year, the number of ECTS (European Credit Transfer System), and evenregarding the name given to the curricular unit.

A elevada importância das competências de comunicação clínica/em saúde nas profissões de saúde, requer que o seu ensino seja introduzido ainda na aprendizagem pré-graduada.Para verificar se os programas/planos de estudo do curso de fisioterapia dos estabelecimentos de ensino superior português evidenciam o ensino de competências de comunicação clínica/em saúde e identificar unidades curriculares que o façam de uma forma exclusiva ou inclusiva, caracterizando tal ensino, procedeu-se a um estudo de Análise Comparativa Documental.Pesquisa efetuada entre final de dezembro/2020 e início de março/2021, inicialmente para identificação dos ciclos de estudo com acreditação dos seus planos curriculares e conteúdos programáticos das unidades curriculares que evidenciam o ensino de competências de comunicação clínica/em saúde. Levantamento de documentos/dados, disponíveis publicamente nos sites oficiais das instituições de ensino superior e Diário da República eletrónico, com posterior reforço de informação complementar, enviada via email, pelas coordenações dos cursos.Foram identificados 20 ciclos de estudo em fisioterapia, registados na Direção-Geral do Ensino Superior e acreditados pela Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior. Oito apresentavam unidade curricular específica/exclusiva no ensino de competências de comunicação clínica/em saúde, nove apresentavam o seu ensino de forma integrada noutras unidades curriculares e outros três não apresentavam o seu ensino de modo formal em nenhuma unidade curricular.Constatou-se ainda uma disparidade em relação ao número de horas, às componentes, ao semestre/ano, ao número de ECTS (European Credit Transfer System), e mesmo em relação ao nome atribuído à unidade curricular.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents