Document details

UBUNTU: The challenge of promoting socio-emotional skills in the school context

Author(s): Azevedo, Ana ; Ramos, Ana ; Sousa, António ; Cunha, Dulce ; Teixeira, Helena ; Oliveira, Joana ; Monteiro, Manuel ; Santos, Pedro

Date: 2023

Origin: Sensos-e

Subject(s): Ubuntu; Non-formal education; Citizenship; Social-emotional education; Ubuntu; Educação não formal; Cidadania; Educação socioemocional


Description

The relevance of social-emotional skills in education, as an essential condition to face the multiple challenges of a multidisciplinary and constantly changing society, has long been known. However, the pandemic and its consequences, namely in terms of mental health, have highlighted what the contributions of psychology and neurosciences had underlined nearly two decades ago. The Ubuntu Schools program, by the Ubuntu Leaders Academy, is a non-formal education project, inspired by world reference models and focused on the development of a global citizenship. Based on a humanist philosophy, it is implemented through a participatory, experiential and relational approach, using diversified recreational and pedagogical materials. This project, whose implementation possibility was extended to all schools in the country by the General Directorate of Education in the academic year 21/22, has been developed in the Agrupamento de Escolas À Beira Douro, since April 2021, as part of the Gulbenkian Knowledge Academy program. Currently, the promotion of social-emotional skills is an integral part of its educational project and constitutes an opportunity for the personal and social evolution of the students and educators involved. Preliminary data, from the impact assessment carried out, support the relevance of the program for the entire educational community and its transformative potential.

A relevância das competências socioemocionais na educação, enquanto condição essencial para fazer face aos múltiplos desafios de uma sociedade multidisciplinar e em constante mudança, é há muito conhecida. Todavia, a pandemia e as consequências que dela advêm, nomeadamente ao nível da saúde mental, vieram evidenciar o que os contributos da psicologia e das neurociências haviam sublinhado há cerca de duas décadas. O programa Escolas Ubuntu, da Academia de Líderes Ubuntu, é um projeto de educação não formal, inspirado por modelos de referência mundial e centrado no desenvolvimento de uma cidadania global. Com base numa filosofia de humanista, concretiza-se através de uma abordagem participativa, experiencial e relacional com recurso a materiais lúdicopedagógicos diversificados. Este projeto, cuja possibilidade de implementação foi estendida a todas as escolas do país pela Direção Geral da Educação no ano letivo 21/22, é desenvolvido no Agrupamento de Escolas À Beira Douro, desde o ano 2021. Atualmente, a promoção das competências socioemocionais é parte integrante do seu projeto educativo e constitui-se como uma oportunidade de evolução pessoal e social dos alunos e educadores envolvidos. Os dados preliminares da avaliação de impacto realizada, sustentam a relevância do programa para toda a comunidade educativa e o seu potencial transformador.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents