Autor(es):
Barros, Sílvia ; Oliveira, Vitor ; Araújo, Sara ; Santos, Miguel ; Otero-Mayer, Andrea ; Mohr, Viviane
Data: 2024
Origem: Sensos-e
Assunto(s): Aprendizagem social e emocional; Bem-estar na infância; Comportamento desafiante; Educação pré-escolar; PW-PBS; Social and emotional learning; Child well-being; Challenging behaviour; Preschool education; PW-PBS
Descrição
Pre-school education is a key setting for the promotion of children's socioemotional development. This study, in which 208 kindergarten teachers in Portugal participated, explores the results of the needs assessment carried out as part of a European project focused on the promotion of positive behaviours in early childhood education entitled Implementing Positive Behaviour Support in Early Childhood Education and Care (PBS-ECEC). The results suggest that several needs persist at the kindergarten level, namely in the training of kindergarten professionals to act effectively in promoting socioemotional development and thus preventing challenging behaviours. The responses provided by the PBS-ECEC to the needs identified by the professionals are discussed.
A educação pré-escolar é um contexto fundamental para a promoção do desenvolvimento socioemocional das crianças. Este estudo, no qual participaram 208 educadores/as de infância em Portugal, explora os resultados da avaliação de necessidades efetuada no âmbito de um projeto europeu focado na promoção de comportamentos positivos denominado Implementing Positive Behaviour Support in Early Childhood Education and Care (PBS-ECEC). Os resultados sugerem que persistem várias necessidades ao nível dos jardins de infância, nomeadamente na capacitação dos/as profissionais para atuarem eficazmente na promoção do desenvolvimento socioemocional e assim prevenirem comportamentos desafiantes. São discutidas as respostas dadas pelo PBS-ECEC às dificuldades e necessidades identificadas pelos/as profissionais.