Author(s):
Silva, António ; Gonçalves, Ricardo
Date: 2023
Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning
Subject(s): técnica; tecnologia; criação; processo; aprender-fazer; technique; technology; creation; process; learning-by-doing; técnica; tecnología; creación; proceso; aprender a hacer
Description
This work is based on an observation in context that analyzed processes, actions, products, in a direct interaction by the authors, as peers in the attendace of the Blown Glass Production Techniques Course, at the Professional Training Center for the Ceramics Industry, Marinha Grande . Assuming that research in art based on practice has contact with a specific context as a fundamental prerequisite, the dynamics of acquiring skills arise through “learning by doing”. The way in which the Blown Glass Production Techniques Course is organized constitutes a strategy for the acquisition of technical and creative skills, providing learning circumstances from a multiple and sensorial experience in a process that summons competences and produces meanings. To support and complement this analysis, surveys were carried out focusing especially on qualitative aspects. Data was collected regarding: the level of difficulty of the training; the degree of pertinence of the contents; the mobilization of knowledge from other disciplines; to the general perception of the craft and also to future application prospects. This experience carried out at the intersection Hands On, Hearts On, Minds On raised awareness of the requirement and complexity of the processes, changing the perspective on work that, as in many other situations, proves to be invisible. It thus made it possible to understand the work involved, the times and behavior of the material, as well as to deepen a creative vision of glass.
Este trabalho assenta na observação em contexto que analisou processos, ações, produtos, numa interação direta por parte dos autores, como pares na frequência do Curso de Técnicas de Produção de Vidro Soprado, no Centro de Formação Profissional para a Indústria da Cerâmica, Marinha Grande. Partindo do pressuposto que a investigação em arte baseada na prática tem como pré-requisito fundamental o contacto com um contexto específico, as dinâmicas de aquisição de competências surgem através de um “aprender-fazendo”. A forma como se organiza o curso constitui-se como uma estratégia para a aquisição de habilidades técnicas e criativas, proporcionando circunstâncias de aprendizagem a partir de uma experiência múltipla e sensorial num processo que convoca competências e produz significados. Para sustentar e complementar esta análise foram feitos inquéritos incidindo especialmente em aspetos qualitativos. Foram recolhidos dados relativos: ao nível de dificuldade da formação; ao grau de pertinência dos conteúdos; à mobilização de conhecimentos de outras disciplinas; à perceção geral do ofício e também quanto a perspetivas de aplicação futuras. Esta experiência realizada na interseção Hands On, Hearts On, Minds On consciencializou a exigência e a complexidade dos processos, alterando a perspetiva sobre um trabalho que, como em muitas outras situações, se revela invisível. Possibilitou, assim, compreender o trabalho implicado, os tempos e comportamentos do material, assim como aprofundar uma visão criativa do vidro.