Document details

MATHEMATICS AND MUSIC HAND IN HAND TO ENHANCE KNOWLEDGE: A DIDACTIC EXPERIENCE IN THE 2ND YEAR OF SCHOOL

Author(s): Silva, João ; Mascarenhas, Daniela ; Bessa, Rui

Date: 2024

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Matemática; Experimentação Musical; Tecnologias; 2.º ano de escolaridade.; Matemáticas; Experimentación Musical; Tecnologías; 2.º año de escolaridad.; Mathematics; Musical Experimentation; Technologies; 2nd year of schooling.


Description

This article presents an investigation, developed with 20 students of the 2nd year of schooling, aged between 7 and 8 years old, whose main objective was to investigate the influence of music in the acquisition and understanding of mathematical knowledge. Following a qualitative methodology, different data collection techniques were used: direct observation and document analysis (during the study), interview with the class teacher (before and at the end of the study) and focus group with the students (at the end of the study). A didactic sequence was developed, composed of four training sessions, where the exploration of mathematical knowledge was done in an articulated way with Music. Regarding Mathematics, the investigation focused on two domains: “Numbers and Operations”, where elementary operations were worked on, based on the resolution of contextualized problems; and “Geometry and Measurement”, where geometric figures were addressed. Regarding Music, the research focused on the field of “Experimentation and Creation”, exploring different sound sources, improvising and creating sound environments. After carrying out the study, it was verified that the students were productively involved in carrying out the proposed tasks, showing greater motivation and enthusiasm and acquired mathematical knowledge contextualized from Music.

Este artículo presenta una investigación, realizada con 20 estudiantes de 2do año de escuela, con edades entre 7 y 8 años, cuyo objetivo principal fue investigar la influencia de la música en la adquisición y comprensión de conocimientos matemáticos.Siguiendo una metodología cualitativa, se utilizaron diferentes técnicas de recogida de datos: observación directa y análisis de documentos (durante el estudio), entrevista con el profesor de la clase (antes y al final del estudio) y grupo focal con estudiantes (al final del estudio). ).Se desarrolló una secuencia didáctica compuesta por cuatro sesiones de capacitación, donde se realizó la exploración del conocimiento matemático en conjunto con la Música.En Matemática, la investigación se centró en dos dominios: “Números y Operaciones”, donde se trabajaron operaciones elementales, a partir de la resolución de problemas contextualizados; y “Geometría y Medida”, donde se abordaron figuras geométricas. En cuanto a la Música, la investigación se centró en el dominio de “Experimentación y Creación”, explorando diferentes fuentes sonoras, improvisando y creando ambientes sonoros.Luego de realizar el estudio se encontró que los estudiantes se involucraron productivamente en la realización de las tareas propuestas, mostrando mayor motivación y entusiasmo y adquirieron conocimientos matemáticos contextualizados desde la Música.

Neste artigo apresenta-se uma investigação, desenvolvida com 20 alunos do 2.º ano de escolaridade, com idades compreendidas entre os 7 e os 8 anos, cujo principal objetivo foi averiguar a influência da música na aquisição e compreensão de conhecimentos matemáticos. Seguindo uma metodologia qualitativa, foram utilizadas diferentes técnicas de recolha de dados: observação direta e análise documental (durante o estudo), entrevista à professora titular da turma (antes e no final do estudo) e focus group aos alunos (no final do estudo). Desenvolveu-se uma sequência didática, formada por quatro sessões formativas, onde a exploração dos conhecimentos matemáticos foi feita de forma articulada com a Música. No que concerne à Matemática, a investigação incidiu em dois domínios: “Números e Operações”, onde foram trabalhadas as operações elementares, partindo da resolução de problemas contextualizados; e “Geometria e Medida”, onde se abordaram as figuras geométricas. Relativamente à Música, a investigação incidiu sobre o domínio da “Experimentação e Criação”, explorando fontes sonoras diversas, improvisando e criando ambientes sonoros. Após a realização do estudo, verificou-se que os alunos se envolveram produtivamente na realização das tarefas propostas, apresentando maior motivação e entusiasmo e adquiriram conhecimentos matemáticos contextualizados a partir da Música.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents