Autor(es): Costa, Jorge
Data: 2024
Origem: Revista Música, Psicologia e Educação
Fernando Lopes-Graça presented, in 1931, in a contest for professor of Solfeggio at the National Conservatory, a critical dissertation - Refutation of some erroneous principles that intend to invalidate the pedagogical efficiency of intoned solfeggio - on the pedagogical doctrines of Teófilo Saguer, professor of the discipline of Solfeggio in this establishment, which were expressed in a brochure published that same year - Musical Pedagogy. The Teaching of Solfeggio. In this dissertation, which was not debated because Lopes-Graça was forced to miss the contest, the composer reveals a modern, innovative, resistant and interventionist thought about the value and pedagogical purposes of learning in music, in general, and of aural training, in particular. The text presented has the fundamental purpose of making known and (re)interpreting, through a comparative content analysis, this historical debate of the 1930s of the 20th century, on pedagogical thought and the discipline of Aural Training, or Solfeggio, within the scope of specialized music teaching in Portugal.
Fernando Lopes-Graça presentó, en 1931, en un concurso para profesor de solfeo en el Conservatorio Nacional, una disertación crítica - Refutación de algunos principios erróneos que pretenden invalidar la eficacia pedagógica del solfeo entonado - sobre las doctrinas pedagógicas de Teófilo Saguer, profesor de la disciplina en este establecimiento, los cuales quedaron expresados en un folleto publicado ese mismo año - Pedagogía Musical. La enseñanza del solfeo. En esta disertación, que no fue debatida porque Lopes-Graça se vio obligada a faltar al citado concurso, el compositor revela un pensamiento moderno, innovador, resistente e intervencionista sobre el valor y los fines pedagógicos del aprendizaje musical, en general, y de la formación musical, en particular. El texto que aquí se presenta tiene el propósito fundamental de dar a conocer y (re)interpretar, a través de un análisis de contenido comparativo, este debate histórico de los años 30, del siglo XX, sobre el pensamiento pedagógico y la disciplina de la Formación Musical, o Solfeo, dentro de la alcance de la enseñanza musical especializada en Portugal.
Fernando Lopes-Graça apresentou, em 1931, num concurso para professor de Solfejo do Conservatório Nacional, uma dissertação crítica - Refutação de alguns errados princípios que pretendem invalidar a eficiência pedagógica do solfejo entoado – sobre as doutrinas pedagógicas de Teófilo Saguer, professor da disciplina neste estabelecimento, que se encontravam expressas num opúsculo publicado nesse mesmo ano - Pedagogia Musical. O Ensino do Solfejo. Nesta dissertação, que não chegou a ser debatida porque Lopes-Graça foi forçado a faltar ao referido concurso, o compositor revela um pensamento moderno, inovador, resistente e interventivo sobre o valor e os propósitos pedagógicos das aprendizagens em música, em geral, e da formação musical, em particular. O texto que aqui se apresenta tem como propósito fundamental dar a conhecer e (re)interpretar, através de uma análise de conteúdo comparativa, este debate histórico da década de trinta, do século XX, sobre o pensamento pedagógico e a disciplina de Formação Musical, ou de Solfejo, no âmbito do ensino especializado de música em Portugal.