Author(s): Moreira, Joana
Date: 2024
Origin: The Trends Hub
Subject(s): Marketing; Comunicação; Estratégias; Sátira; Humor; Tendências; Marketing; Communication; Strategies; Satire; Humour; Trends
Author(s): Moreira, Joana
Date: 2024
Origin: The Trends Hub
Subject(s): Marketing; Comunicação; Estratégias; Sátira; Humor; Tendências; Marketing; Communication; Strategies; Satire; Humour; Trends
Some say that laughter is the best medicine, but does this also apply to marketing? In a world where information overload is a problem, the use of satire and humor as a marketing strategy has become a growing trend as an attempt to stand out from the crowd. Numerous brands have been positioning themselves in this direction and it is therefore essential to understand this strategy. This article will analyze the use of satire and humour as a marketing strategy, its advantages and disadvantages. A qualitative analysis of the data will be carried out, using descriptive statistics to summarize the characteristics of the KFC, Control and Ikea campaigns and their feedback. The main objective is to understand whether the use of satire and humor are perceived as arrogant communication or whether they are able to increase consumer identification with the brand.
Há quem diga que o riso é o melhor remédio, será que também é aplicável ao marketing? Num mundo onde a sobrecarga de informação é um problema, o uso da sátira e do humor como uma estratégia de marketing tem vindo a ser uma tendência crescente como tentativa de destaque na multidão. São inúmeras as marcas que têm vindo a posicionar-se neste sentido, sendo por isso, essencial perceber esta estratégia. Neste artigo será analisada a utilização da sátira e do humor como uma estratégia de marketing, as suas vantagens e desvantagens. Será realizada uma análise qualitativa dos dados, utilizando estatísticas descritivas para resumir as características das campanhas do KFC, Control e Ikea e dos respetivos feedbacks. O principal objetivo é compreender se uso da sátira e do humor são percecionados como uma comunicação arrogante ou se são capazes de aumentar a identificação dos consumidores com a marca.