Document details

On the road of participatory action research in a school - The project “When does 25 equals 1?”

Author(s): Gonçalves, Nuno ; Bertão, Ana

Date: 2024

Origin: Sensos-e

Subject(s): Projeto; Investigação-ação participativa; Intervenção psicossocial; Educação; Desenvolvimento; Project; Participatory action research; Psychosocial intervention; Education; Development


Description

In times of rapid social transformations, education will have to adapt and respond to new challenges, in the right direction to safeguard the rights of all people. This process requires that intervention in the school context values participatory, cooperative, reflective and socio-critical learning, which aims to promote the development of the school, students and communities, as well as contributing to the growth and appreciation of /professionals. In line with these assumptions, participatory action research (IAP) emerges as especially important for the development of projects in schools, due to the involvement of all participating subjects and the belief in each one's ability to transform reality. The education and social intervention project “When is 25 equal to 1?” (Gonçalves, 2022) was methodologically guided by IAP and built with students from a 1st cycle class, allowing all participants to become more reflective, interventional and collaborative/ to the. As a result of the project, interpersonal relationships improved, the group became more cohesive and inclusive. Furthermore, the project increased the environmental awareness of students and professionals. This article presents the project and the actions developed, as well as a reflection on the processes and results achieved.

Em tempos de rápidas transformações sociais, a educação terá de se adaptar e responder aos novos desafios, na direção certa para a salvaguarda dos direitos de todas as pessoas. Este processo exige que a intervenção no contexto escolar valorize uma aprendizagem participativa, cooperativa, reflexiva e sócio-crítica, que vise promover o desenvolvimento da escola, dos/as alunos/as e das comunidades, assim como contribuir para o crescimento e a valorização dos/as profissionais. Alinhada com estes pressupostos, a investigação-ação participativa (IAP) surge como especialmente importante para o desenvolvimento de projetos nas escolas, pelo envolvimento de todos os sujeitos participantes e crença na capacidade de cada um de transformar a realidade.  O projeto de educação e intervenção social “Quando é que 25 é igual a 1?” (Gonçalves, 2022) foi orientado metodologicamente pela IAP e construído com os/as alunos/as de uma turma do 1.º ciclo, permitindo que todos/as os/as participantes se tornassem mais reflexivos/as, interventivos/as e colaborativos/as. Como resultados do projeto, melhoraram as relações interpessoais, o grupo tornou-se mais coeso e inclusivo. Além disso, o projeto aumentou a consciência ambiental de estudantes e profissionais. Neste artigo faz-se a apresentação do projeto e das ações desenvolvidas, bem como uma reflexão sobre os processos e resultados alcançados.

Document Type Journal article
Language Portuguese
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents