Document details

EXPLORING IMMERSIVE WEB ENVIRONMENTS IN AN EDUCATIONAL CONTEXT

Author(s): Cleto, Barbara ; Santos, Carlos ; Varinhos, Mário

Date: 2024

Origin: PRATICA - Revista de Pesquisa Multimídia sobre Inovação Pedagógica e Práticas de e-Learning

Subject(s): Ambientes Web Imersivos; formação de professores; co-criação; personalização; Immersive Web Environments; teacher training; co-creation; personalization; Entornos Web Inmersivos; formação de professores; co-criação; personalização


Description

The projects presented in this article were developed in two training workshops on Immersive Web Environments (IWE) in an educational context. The workshops were carried out as part of a research project for a doctoral program in Multimedia in Education, which aims to study and understand the use of IWE in a teaching-learning context. The aim of the training was to provide teachers with key competences related to the use of IWE, leading them to explore the potential of Immersive Web Environments to be able to integrate them into their teaching practices. The data collected made it possible to select teachers from different disciplines to collaborate with the researchers. The article describes two of the Immersive Web Environments created during the training workshops held with primary and secondary school teachers. For this article, only those works whose IWE co-creation process involved primary school pupils were considered. The work carried out by the teachers during the training workshops shows that IWE have the potential to transform teaching and learning practices.

Os projectos apresentados neste artigo foram desenvolvidos em dois workshops de formação sobre Ambientes Web Imersivos (AWI) em contexto educativo. As oficinas foram realizadas no âmbito de um projeto de investigação de um programa de doutoramento em Multimédia na Educação, que visa estudar e compreender a utilização de AWI em contexto de ensino-aprendizagem. O objetivo da formação foi dotar os professores de competências-chave relacionadas com a utilização de AWI, levando-os a explorar as potencialidades dos Ambientes Web Imersivos para poderem integrá-los nas suas práticas pedagógicas. Os dados recolhidos permitiram selecionar professores de diferentes disciplinas para colaborarem com os investigadores. O artigo descreve dois dos Ambientes Web Imersivos criados durante as oficinas de formação realizadas com professores do ensino básico e secundário. Para este artigo, apenas foram considerados os trabalhos cujo processo de co-criação de AWI envolveu alunos do ensino básico. O trabalho realizado pelos professores durante as oficinas de formação mostra que os AWI têm potencial para transformar as práticas de ensino e aprendizagem.

Document Type Journal article
Language English
facebook logo  linkedin logo  twitter logo 
mendeley logo

Related documents

No related documents