Autor(es):
Carvalho, Catarina ; Moreira, Maria João ; Martins, Rui ; Couto, Ângela ; Maia-Lima, Cláudia
Data: 2024
Origem: Encontro Nacional de Educação Básica
Assunto(s): Matemática; Educação Pré-Escolar; Animais; Mathematics; Preschool Education; Animals
Descrição
Mathematical Education in the early years is undeniably relevant for the social and personal development of the child, impacting their future life. Thus, aiming to bridge real-life experiences with learning opportunities provided in formal educational contexts, there arises the need to integrate Mathematics with the other content areas described in the Curriculum Guidelines for Preschool Education (Silva et al., 2016), to contextualize activities, and to consider the needs and interests of children in this process. Based on these premises, a project was developed, consisting of several sessions, based on the question "What is a zoologist?", and considering a socio-constructivist view of learning. The project was implemented with a group of nine children aged between three and four years old, with the theme focusing on animals and some of their characteristics, as this was a topic of interest and curiosity for the group. The objectives of the project included understanding and identifying animal characteristics, developing mathematical skills and knowledge, and fostering interest and curiosity in Mathematics. Data collection involved direct and participant observation, as well as photographic and video recordings, with the collected information subjected to descriptive analysis. The results obtained demonstrate that integrating Mathematics with a topic of children's interest not only enhances the group's engagement in activities but also fosters the development of personal skills, mathematical abilities, and knowledge in other content areas. It is concluded that the objectives were achieved, with children developing learning outcomes in various content areas, with Mathematics and Knowledge of the World standing out, as evidenced by the various records produced in the implemented activities.
A Educação Matemática nos primeiros anos é assumidamente relevante para o desenvolvimento social e pessoal da criança com impacto na sua vida futura. Assim, com vista à aproximação das vivências reais às experiências de aprendizagem proporcionadas nos contextos formais de educação, surge a necessidade de articular a Matemática com as restantes áreas de conteúdo descritas nas Orientações Curriculares para a Educação Pré-Escolar (Silva et al., 2016), de contextualizar as atividades e de considerar as necessidades e interesses das crianças neste processo. Assente nestas premissas, foi desenvolvido um projeto, composto por várias sessões, baseado na questão “O que é um zoólogo?”, e considerando uma visão socioconstrutivista da aprendizagem. O projeto foi implementado com um grupo de nove crianças com idades compreendidas entre os três e os quatro anos, tendo como temática principal os animais e algumas das suas características, dado este ser um tema do interesse e curiosidade do grupo. Os objetivos do projeto integravam a compreensão e identificação das características dos animais, o desenvolvimento de competências e conhecimentos matemáticos e ainda fomentar o interesse e a curiosidade pela aprendizagem. Na recolha de dados recorreu-se à observação direta e participante e a registos fotográficos e em vídeo, sendo as informações obtidas objeto de uma análise descritiva. Os resultados obtidos demonstram que a articulação da área da Matemática com um tema do interesse das crianças potencia não só o envolvimento do grupo nas atividades, bem como o desenvolvimento de competências pessoais, matemáticas e conhecimentos de outras áreas de conteúdo. Conclui-se que os objetivos foram atingidos, tendo as crianças desenvolvido aprendizagens das diferentes áreas de conteúdo, destacando-se a Matemática e o Conhecimento do Mundo, evidenciadas nos vários registos produzidos nas atividades desenvolvidas.